تحلیلی بر نظریه «خودآگاهی در جنگل جهان زیرین» کلاریسا پینکولا استس؛ مطالعه موردی انیمیشن قلعه متحرک هاول (۲۰۰۵) اثر هایائو میازاکی
(ندگان)پدیدآور
س گلپایگانی, سید علیرضاحسامی, منصورحسینی شکیب, فرشته
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
الگوی «اسطورهی یگانه» یا صورت تغییر یافتهی آن الگوی سفر قهرمان، الگویی بسیار شناخته شده میان نویسندگان و فیلمنامه نویسان است و بسیاری از آثار بزرگ جهان بر اساس این الگو نوشته شده یا بر آن منطبقند. این مقاله قصد دارد کمبودها و ناکاملیهای الگوی جوزف کمپبل برای قهرمانان زن را مورد بررسی قرارداده و پس از بررسی مدلهای مختلف سفر قهرمان زن، با معرفی الگوی «خودآگاهی در جنگل جهان زیرین» استس (۱۳۹۸) به تحلیل سفر قهرمان زن انیمیشن قلعهی متحرک هاول (میازاکی-۲۰۰۴) بر اساس این الگو بپردازد. با مقایسه الگوی سفر قهرمان کمپبل و الگوی زن وحشی استس تلاش میشود به سوالات اصلی پژوهش درباره تفاوتهای ظاهری و فراتر از آن تفاوتهای معنایی و رویکردهای متمایز در جهانبینی دو الگو پاسخ داده شود. این پژوهش توصیفی-تحلیلی بوده و مشخص میکند که گرچه مسیر رشد قهرمان زن داستان، سوفی، در این انیمیشن با الگوی استس همخوانی دارد، میازاکی در روایت خود این الگو را برای قهرمان مرد تغییر داده و با عمیقتر کردن سفر قهرمان مرد و ترکیب آن با الگوی سفر قهرمان کمپبل، غنای کار را افزایش داده و در مقایسه با مدلهای انیمیشن غربی، مدل متفاوت، پیچیدهتر و جذابتری هم از قهرمان زن و هم از قهرمان مرد برساختهاست. *این مقاله برگرفته از رساله دکتری نگارنده اول با عنوان: "قهرمان سازی در صنعت انیمیشن ایران با نگاهی به قهرمانان فیلم های بلند انیمیشن هایائو میازاکی" در دانشگاه هنر اصفهان است.
کلید واژگان
سفر قهرمان زنخودآگاهی در جنگل جهان زیرین
قلعهی متحرک هاول
هایائو میازاکی
کلاریسا پینکولا استس
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2020-05-211399-03-01
ناشر
پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهرانسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری پژوهش هنر، دانشگاه هنر اصفهانریاست دانشکده هنر دانشگاه الزهرا
استادیار دانشگاه هنر، دانشکده سینما و تئاتر
شاپا
2228-60122676-7422



