مشکلات صنعت نشر کتابِ ایران: مبتنیبر مرور متون
(ندگان)پدیدآور
مطلبی, داریوشنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف. هدف مطالعه حاضر، شناسایی مشکلات صنعت نشر کتاب ایران، بر اساس دیدگاه منتشرشدۀ متخصصان و پژوهشگران حوزۀ نشر است. روششناسی. در این پژوهش، از روش تحلیل محتوای استفاده شده است. جامعه آماری مورد مطالعه مقالات، کتابهای و پایاننامههای است که در ایران منتشر شده و موضوع آنها با نشر کتاب ایران در ارتباط است. در فرآیند مطالعه متون، تنها به اطلاعاتی استناد شده که حاصل پژوهشها و یا تجربیات زیسته پژوهشگران بوده است. یافتهها. یافتههای نشان میدهد، نابسامانی وضعیت توزیع کتاب، حرفهای نبودن بخش اعظم ناشران و نداشتن تخصص کافی در حوزه نشر و بیتوجهی به سازوکارهای اقتصادی در "تولید، توزیع و مصرف کتاب" مهمترین مشکلات حرفهای (درون صنفی) صنعت نشر محسوب میشود. در بخش مشکلات بیرونی یافتهها نشان میدهد نبود فرهنگ کتابخوانی در ایران و عدم ترویج کتابخوانی از سوی نهادهای آموزشی، مهمترین مشکل فرهنگی؛ و نبود نهادهای صنفی (اتحادیه نشر) قوی و تاثیرگذار و عدم توسعه کتابخانهها - بهویژه کتابخانههای عمومی و مدارس ـ و نبود آرامش فکری و روحی مردم، مهمترین مشکلات اجتماعی بوده است. نگرش صرفا فرهنگی و بیتوجهی به سازوکارهای اقتصادی مهمترین مشکل اقتصادی صنعت نشر و ممیزی کتاب و نارکارآمدی قوانین مرتبط با حق نشر (مؤلف) و همچنین دخالت بیشاز حد دولت در نشر بهعنوان مهمترین مشکلات سیاسی صنعت نشر مطرح شدهاند. نتایج. بررسی متون نشان میدهد که مشکلات موجود در صنعت نشر به دو دسته عمده مشکلات درونی (درون صنفی) و بیرونی (برون صنفی و فرهنگی، احتماعی، اقتصادی و سیاسی) قابل دسته بندی است و حل یکی بدون دیگری امکانپذیر نیست.
کلید واژگان
صنعت نشرنشر کتاب
مشکلات نشر
نشر ایران
شماره نشریه
48تاریخ نشر
2019-12-221398-10-01
ناشر
پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطاتسازمان پدید آورنده
دانشیار دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد یادگار امام خمینی(ره) شهرریشاپا
2008-87602538-2632




