• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات
    • دوره 21, شماره 51
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات
    • دوره 21, شماره 51
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تفاوت معنا در موسیقی رادیو و تلویزیون

    (ندگان)پدیدآور
    خجسته, حسن
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    موسیقی یکی از پرکاربردترین و شاید از ضروری‌ترین انواع هنری است که در تولیدات رسانه‌های صوتی و تصویری نقش مهمی دارد. هر رسانه، معنایی به اقتضای خودش تولید می‌کند. موسیقی در رسانه رادیو همان معنایی را ندارد که به‌صورت تصویری از تلویزیون یا در قالب ویدئوکلیپ پخش می‌شود. موسیقی فقط ترکیب صداهای گوناگون سازها بر اساس اصول خاصی است که احساس و عواطف شنوندگان را تحت تأثیر قرار می‌دهد. اگر برای موسیقی معنایی وجود داشته باشد، شنوندگان از طریق تداعی، معنایی برای آن تصور می‌کنند. اگر قطعه موسیقی با کلام باشد یعنی سرود یا ترانه، ترکیب این دو متن، یعنی موسیقی و کلام نیز ممکن است معنای دیگری برای شنونده رادیو به وجود آورد. اگر همین قطعه موسیقی به‌صورت ویدئو موسیقی یا کلیپ باشد، بیننده با سه متن درهم‌تنیده مواجه می‌شود: موسیقی، کلام و تصویر. اگرچه کلیپ متن اصلی است ولی این سه متن کارکرد بینامتنی دارند که می‌تواند معنای ذهنی بیننده را عوض کند. در این مقاله با استناد به منابع کتابخانه‌ای، نگاهی به نشانه‌شناسی موسیقی و بینامتنیت و اقتضائات درک معنا در هر نوع رسانه و همچنین درک معنای موسیقی، به تبیین تفاوت معنایی موسیقی رادیو و ویدئو موسیقی یا کلیپ‌های تلویزیونی می پردازد.
    کلید واژگان
    موسیقی تصویری
    معنای موسیقی
    موسیقی با کلام
    موسیقی محض

    شماره نشریه
    51
    تاریخ نشر
    2020-09-22
    1399-07-01
    ناشر
    پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات
    سازمان پدید آورنده
    دانشیار دانشکده تولید رادیو و تلویزیون دانشگاه صداوسیما

    شاپا
    2008-8760
    2538-2632
    URI
    https://dx.doi.org/10.22083/jccs.2020.215490.2993
    http://www.jccs.ir/article_111040.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/70305

    Related items

    Showing items related by title, author, creator and subject.

    • مفاهیم و مؤلفه‌های سماع مولویان در پوئم سمفونیک مولوی، اثر هوشنگ کامکار 

      عسکری رابری, حمید؛ قاسمی قزلجه, محمدحسین (انجمن علمی عرفان اسلامی ایران, 2022-07-01)
      چکیده: مولوی یکی از حلقه‌های مهم پیوند بین جریان «عرفان ایرانی- اسلامی» با موسیقی بوده است؛ حلقه‌ای که بیش از هرچیز در سنت‌های سماع تجلی یافته است. پژوهش حاضر ویژگی‌های موسیقی عرفانی را برشمرده و رابطه بین مولانا و موسیقی ...

    • موسیقی ایرانی و اسناد تاریخی معاصر(2) اسناد مدرسه موزیک: 1301-1303 

      میرعلینقی, سید علیرضا (سازمان اسناد و کتابخانۀ ملی جمهوری اسلامی ایران- پژوهشکدۀ اسنادNational Library and Archives of I. R. Iran, 1992-08-23)

    • علل گسست فرهنگ شنیداری موسیقی از اصالت های فرهنگی و هنری در ایران از دوره ناصری تا پهلوی اول 

      میرزایی, روزبه؛ شاهرودی, فاطمه (دانشگاه کردستان, 2023-06-22)
      گستره وسیع فرهنگ را می ­توان به فرهنگ رفتاری، دیداری، گفتاری و همچنین شنیداری تقسیم کرد. فرهنگ شنیداری کلیه اصواتی است که افراد جامعه به ­شکل انتخابی یا غیرعامدانه، در اثر عوامل انسانی یا طبیعی می­ شنوند. موسیقی بخشی از ...

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب