دوره 20, شماره 10

 

ارسال های اخیر

  • ارزشیابی عملکرد شورای بررسی متون در توسعۀ فرهنگ نقد متون و کتب علوم انسانی براساس اسناد بالادستی شورا 

    مقیسه, حسین؛ کاوسی, اسمعیل؛ رحیمی, عبدالرحیم (پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی, 2020-12-21)
    هدف پژوهش حاضر ارزشیابی عملکرد شورای بررسی متون در توسعه فرهنگ نقد متون و کتب بود. لذا از روش ترکیبی استفاده شد. جامعه آماری شامل کلیه صاحبنظران و دست‌اندرکاران و نقدهای شورای بررسی متون و همچنین سایر نهادها و نشریات در ...

  • نقدی بر کتاب پردازش زبان طبیعی و بازیابی اطلاعات 

    کوکبی, مرتضی (پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی, 2020-12-21)
    کتاب «پردازش زبان طبیعی و بازیابی اطلاعات» کتابی است گردآورده و ترجمه شده که نویسندۀ مشخّصی ندارد و ترجمۀ جعفر مهراد و مریم ناصری است. اگر بپذیریم که بازیابی، قلب رشتۀ علم اطّلاعات و دانش­شناسی است آن گاه می­توانیم بگوییم ...

  • نقد کتاب مبانی بازاریابی ورزشی 

    قاسمی, حمید (پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی, 2020-12-21)
    هدف پژوهش، نقدی بر ترجمه کتاب «مبانی بازاریابی ورزشی» اثر «برندا پیتز و دیوید استاتلر» بود. این کتاب توسط «سیدمرتضی عظیم­زاده، فاطمه حیدری و ابوالقاسم بزم­آرا» ترجمه و در انتشارات دانشگاه فردوسی مشهد به سال 1396 چاپ شد. ...

  • نقدی بر کتاب معرفت‌شناسی علم‌سنجی 

    فدائی, غلامرضا (پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی, 2020-12-21)
    کتاب معرفت شناسی علم سنجی در 240 صفحه و با قطع وزیری در 6  فصل چاپ شده است. دارای فهرست مندرجات، شکل و منابع است ولی نمایه ندارد. در این مقاله به نقد کتاب فوق الاشاره پرداخته شده و ناقد ضمن تشریح موقعیت علم‌سنجی بیان می ...

  • بررسی و نقد کتاب آیا آموزش می‌تواند جامعه را تغییر دهد؟ (can Education change society?) 

    عصاره, علیرضا؛ راهبر, علی (پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی, 2020-12-21)
    هدف پژوهش حاضر،نقد کتاب "آیا آموزش می‌تواند جامعه را تغییر دهد؟" نوشته مایکل اپل در سال (2013)ترجمه نازنین میرزابیگی در سال 1395است.از جمله پژوهش هایی است که به بررسی سنت انتقادی درزمینه مطالعات برنامه‌درسی و آموزشی ...

  • نقد و تحلیل محتوای کتاب راهنمای تدریس در دانشگاه ها 

    عبداللهی, حسین (پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی, 2020-12-21)
    مقاله حاضر با هدف نقد و تحلیل محتوا و ساختار کتاب «راهنمای تدریس در دانشگاه‌ها » تدوین شده است. روش پژوهش کاوشگری انتقادی است. کتاب از بُعد شکلی( امتیازات و کاستی‌ها) و نیز بُعد محتوایی (درون ساختاری) مورد نقد و تحلیل قرار ...

  • نقد کتاب گرافیک در خدمت یادگیری: دستورالعمل‌های علمی برای برنامه‌ریزی، طراحی و ارزیابی نمودهای بصری در مواد آموزشی 

    طالبی, سکینه؛ نیلی احمدآبادی, محمدرضا (پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی, 2020-12-21)
    کتاب «گرافیک در خدمت یادگیری»، حاصل تلاش ارزشمند روت کالوین کلارک و چاپتا لاینز در تبیین گرافیک در تسهیل یادگیری است. فرض اصلی کتاب آن است که کاربرد گرافیک(عناصر بصری) در کنار کلمات در مقایسه با کلمات به تنهایی، یادگیری ...

  • نقدی بر کتاب روش‌ها و فنون تدریس 

    صمدی, پروین (پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی, 2020-12-21)
    یکی از کارکرد­های اساسی نظام آموزشی توجه به اصول آموزش و پرورش است و در این راستا معلمی نوعی هنر محسوب می­شود که بداند چگونه تدریس با کیفیت داشته باشد. تالیف کتاب روشها و فنون تدریس از جمله این تلاش علمی است که هدف پژوهش ...

  • نقدی برکتاب مدیریت آموزشی: تئوری، تحقیق و کاربرد 

    شیربگی, ناصر (پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی, 2020-12-21)
    کتاب «مدیریت آموزشی: تئوری، تحقیق و کاربرد» که توسط استاد محترم جناب آقای دکتر علی شیرازی تألیف شده، تلاشی برای کمبود منابع درسی مدیریت آموزشی بوده است. هدف مقاله، بررسی تحلیلی و بیان نقاط قوت و ضعف محتوی کتاب است. این اثر ...

  • نقدی بر کتاب اخلاق حرفه‎ای در کتابداری و اطلاع‎ رسانی 

    شقاقی, مهدی (پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی, 2020-12-21)
    هدف از نگارش این مقاله، نقد تحلیلی کتاب «اخلاق حرفه‌ای در کتابداری و اطلاع‌رسانی» تألیف قراملکی، درخشانی و رضائی‎‎شریف‎آبادی (1390) از انتشارات سمت است. تلاش شده تا با نگاهی نظری به کتاب، فراتر از افق آن حرکت شود و از نقد ...

  • نقد کتاب مهارت‌های آموزشی و پرورشی (روش‌ها و فنون تدریس) 

    سبزه, بتول (پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی, 2020-12-21)
    هدف این مقاله ارزش­یابی، نقد و تحلیل کتابی در حوزه تدریس است. در ارزش­ یابی کتاب از روش تحلیلی استفاده شده است. نمونه  بررسی شده کتاب مهارت­های آموزشی و پرورشی( روش­ها و فنون تدریس) جلد اول، تالیف حسن شعبانی است. کتاب مورد ...

  • نقد کتاب پروژه‌های چندرسانه‌ای در آموزش: طراحی، تولید و ارزشیابی 

    زنگنه, حسین؛ بهرامی, زهرا (پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی, 2020-12-21)
    هدف پژوهش حاضر بررسی و نقد کتاب پروژه‌های چندرسانه‌ای بود. لذا روش تحلیلی - اسنادی مورد استفاده قرار گرفت. کتاب مورد مطالعه، تألیف کارن اس. ایورس و آن ای. بارون در سال 2010 با ترجمه‌ی خدیجه علی‌آبادی و اسماعیل اصلانی در ...

  • نقدی بر کتاب موک‌ها طراحی، کاربرد و مدل‌های کسب‌وکار 

    رستمی نژاد, محمدعلی (پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی, 2020-12-21)
    دوره‌های باز برخط انبوه (موک) یکی از پدیده­های نوین تلفیق فناوری در آموزش است. کتاب «موک­ها طراحی، کاربرد و مدل­های کسب‌وکار» که به فارسی برگردانده شده است، منبعی برای محققان این حوزه است. این اثر 156 صفحه­ای درصدد معرفی ...

  • نقدی بر کتاب متون زبان انگلیسی در رشتۀ مدیریت آموزشی (رشتۀ علوم تربیتی) 

    رحیمی نژاد, ویدا (پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی, 2020-12-21)
    مدیریت آموزشی به معنی عام، برنامه‌ریزی، سازمان‌دهی، هدایت، هماهنگی، نظارت و ارزشیابی فرآیند آموزش در نظر گرفته می‌شود، اما به معنای خاص مدیریت آموزشی، راهنمایی، مددکاری و ایجاد محیط مناسب برای فعالیت آموزشی می‌باشد. به ...

  • نقدی بر کتاب نظام‌های همکاری در کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی 

    رادفر, حمیدرضا؛ سلامی, مریم؛ نوری, سولماز (پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی, 2020-12-21)
    کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی همواره تلاش دارند تا بهترین و مناسب‌ترین پاسخ را برای پرسش­ها و نیازهای مراجعان خود فراهم کنند. با توجه به افزایش روزافزون و تنوع فراوان منابع اطلاعاتی، هر کتابخانه‌ای توان و امکان تهیه و ...

  • علوم انسانی در سپهر نسل سوم دانشگاه تحلیلی پدیدارشناسانه بر موانع علوم انسانی کارآفرین 

    خوشنویسان, فاطمه؛ عباس پور, عباس؛ فاضلی, نعمت الله؛ نیستانی, محمدرضا (پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی, 2020-12-21)
    پژوهش حاضر با هدف بررسی پدیدارشناسانه موانع کارآفرینی علوم انسانی در دانشگاه انجام گرفت. روش تحقیق کیفی با رویکرد پدیدارشناسانه بود. جامعه پژوهش را متخصصان موضوعی در حوزه علوم انسانی تشکیل دادند. روش نمونه‌گیری هدفمند ...

  • بررسی و نقد کتاب الگوهای آموزشی در تربیت بدنی 

    حلاجی, محسن (پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی, 2020-12-21)
    هدف از این پژوهش نقد کتاب «الگوهای آموزشی در تربیت بدنی» اثر مایکل دبلیو. متسلر، ترجمه دکتر رضوان رضوانی اصل و همکاران خواهد بود. روش پژوهش کاوشگری فلسفی انتقادی و جامعه تحقیق محتوا و ساختار کتاب خواهد بود. پرسشنامه «نقد ...

  • نقدی بر کتاب برنامۀ درسی در دورۀ متوسطه 

    حسینی, سیدمحمدحسین (پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی, 2020-12-21)
    هدف پژوهش حاضر، نقد کتاب «برنامه درسی در دوره متوسطه» است. لذا از ترکیبی از روشهای مرور انتقادی کتاب، کاوشگری فلسفی انتقادی و نقادی آموزشی  استفاده شد. موردمطالعه کتاب مذکور، تألیف فرج‌الهی و طالبی است که توسط انتشارات ...

  • نقدی بر کتاب پژوهش و نگارش کتاب درسی 

    آرمند, محمد (پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی, 2020-12-21)
    کتاب درسی از ابزارهای مهم آموزش به شمار می‌رود. بنابراین در خصوص چگونگی طراحی و تدوین و نشر آن لازم است نهایت دقت صورت گیرد. آثاری درباره چگونگی طراحی و تألیف کتاب درسی منتشر شده است که یکی از این آثار کتاب پژوهش و نگارش ...