نقش سواد رسانهای در تعدیل اعتیاد اینترنتی (مطالعۀ موردی: دانشآموزان مقطع متوسطۀ دوم چهارمحال و بختیاری)
(ندگان)پدیدآور
فرقانی, محمدمهدیخدامرادی, یاسیننوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف پژوهش، بررسی نقش سواد رسانهای در تعدیل اعتیاد اینترنتی است. این پژوهش با روش آزمایشی و با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل انجام شد. جامعۀ آماری، دانشآموزان پایۀ سوم مقطع متوسطۀ دوم استان چهارمحال و بختیاری است که به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای به تعداد 40 نفر در دو گروه کنترل و آزمایش انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامههای استاندارد استفادۀ مشکلزا از اینترنت کاپلان، اعتیاد اینترنتی یانگ و پرسشنامۀ محققساختۀ سواد رسانهای است. از آزمونهای آلفای کرونباخ، ویلکاکسون و t زوجی توسط نرمافزار 24spss استفاده شد. نتایج پژوهش نشان دادند که آموزش سواد رسانهای، در تعدیل اعتیاد اینترنتی در بین دانشآموزان تأثیر دارد. همچنین نتایج نشان دادند که آموزش سواد رسانهای، در میزان استفاده از رسانه، افزایش توانایی تحلیل و ارزیابی، توانایی تولید پیام رسانهای، توانایی برقراری ارتباط با تولیدکنندگان پیام رسانهای و افزایش تفکر انتقادی دانشآموازان در برخورد با پیام رسانهای اثر دارد.
کلید واژگان
سوادسواد رسانهای
اعتیاد
اینترنت
اعتیاد اینترنتی
شماره نشریه
45تاریخ نشر
2019-05-221398-03-01
ناشر
پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطاتسازمان پدید آورنده
دانشیار دانشکدۀ علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران(نویسندۀ مسئول)دانشجوی دکترای علوم ارتباطات اجتماعی دانشکدۀ علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
شاپا
2008-87602538-2632




