• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات
    • دوره 15, شماره 28
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات
    • دوره 15, شماره 28
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    نقش فرهنگ و هویت ملی در شکل‌گیری شبکه‌های اجتماعی از دیدگاه فعالان فضای سایبری ایران

    (ندگان)پدیدآور
    ساعی, محمدحسینعقیلی, سیدوحید
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    248.7کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    در طراحی الگوی توسعه جمهوری اسلامی ایران، موارد اختلاف متعددی در میان نخبگان وجود دارد؛ یکی از این موارد اختلافی، مبانی طراحی الگوی توسعه نظام ارتباطات و فضای مجازی به شکل اعم و مواردی مانند طراحی مبانی شبکه‏های اجتماعی بومی، به‏صورت خاص است؛ این مقاله به شناخت و واکاوی همین اختلاف ذهنیت‌ها در این حوزه می‌پردازد؛ اینکه آیامی‏توان فضای مجازی، اینترنت، رسانه‏های اجتماعی و به‏طور خاص شبکه‏های اجتماعی را  براساس فرهنگ و هویت هر کشور، سیاستگذاری، مدیریت و برای توسعه برنامه‏ریزی کرد؟ و اگر ممکن است، اصول حاکم بر آن چه خواهد بود؟ و ... . این مقاله، تفاوت عمده‌ای با عموم کارهای پژوهشی موجود در کشور دارد؛ عموم پژوهش‌های صورت گرفته در کشور، در این حوزه، با اتخاذ رویکردی ماتریالیستی و احتساب فرهنگ به مثابه یک متغیر وابسته در برابر متغیرهای مستقلی مانند فناوری، به دنبال یافتن نوع و عمق تأثیرات فضای سایبر، رسانه‏ها و شبکه‏های اجتماعی بر فرهنگ و هویت ما هستند. در حالیکه در این مقاله، با استفاده از روش کیو، سعی براین بوده است تا ذهنیت‏های موجود در بین نخبگان، مدیران، سیاستگذاران، فعالان و دست‏اندرکاران حوزه فضای مجازی را نسبت به نقشی که می‏تواند فرهنگ و هویت، به مثابه یک متغیر مستقل بر ایجاد شبکه‏های اجتماعی بومی داشته باشد، را شناخت؛  در این تحقیق با تجزیه و تحلیل پرسشنامه‏هایی که در اختیار فعالان مؤثر فضای مجازی کشور قرار داده شد، به‏صورت روشن،  در پایان 5 نوع ذهنیت نسبت به این مسئله (نقش فرهنگ و هویت ملی در شکل‏گیری شبکه‏های اجتماعی) یافته شد که ابعاد هرکدام از آنها در این مقاله به‏صورت اختصار ولی گویا توضیح داده شده است؛ امری که پیش از این در پژوهش‏های مشابه سابقه نداشته است. و در پایان این مقاله نیز براساس درکی که از این ذهنیت‏ها و نسبت مابین آنها پیدا شده، توصیه‏هایی عملیاتی برای سیاستگذاران کشور در این حوزه مطرح گردیده است.
    کلید واژگان
    فرهنگ
    هویت
    فضای مجازی
    فضای سایبر
    شبکه‏های اجتماعی
    الگوهای توسعه
    الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت

    شماره نشریه
    28
    تاریخ نشر
    2015-02-20
    1393-12-01
    ناشر
    پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی دکترای علوم ارتباطات گرایش روزنامه‌نگاری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران، دانشکده علوم انسانی؛
    عضو هیأت علمی و دانشیار گروه ارتباطات، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی، دانشکده روانشناسی و علوم اجتماعی؛(مسئول نویسنده)

    شاپا
    2008-8760
    2538-2632
    URI
    http://www.jccs.ir/article_9926.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/70157

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب