• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • زبان پژوهی
    • دوره 12, شماره 37
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • زبان پژوهی
    • دوره 12, شماره 37
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی عوامل بازدارنده‌ی اعمال بازخورد بر متون دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشته‌ی آموزش زبان انگلیسی در سطوح پیشرفته

    (ندگان)پدیدآور
    هومان فرد, محمد حامدجعفری گهر, منوچهرجلیلی فر, علیرضا
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    پژوهشگران زبان دوم مشارکت دریافت کننده‌ی بازخورد، به صورت اعمال آن در متن بازنویسی شده، را به عنوان یکی از مسائل مهم در یادگیری نگارش در زبان دوم می‌دانند. بررسی و حذف عوامل بازدارنده‌‌ی استفاده از بازخوردها می‌تواند به افزایش مشارکت دانشجویان و افزایش یادگیری آن‌ها منجر شود. پژوهش حاضر با استفاده از نگرشی کیفی به بررسی دلایل بازدارنده‌ی اعمال بازخورد اساتید راهنما توسط دانشجویان تحصیلات تکمیلی که پایان‌نامه/رساله‌ی خود را به زبان دوم خود (انگلیسی) می‌نویسند، پرداخته ‌است. این پژوهش همچنین تفاوت بین نظرات دانشجویان کارشناسی‌ارشد و دکترا را مورد بررسی قرار می‌دهد. با استفاده از مصاحبه‌ی برانگیخته، دلایل مطرح شده توسط 54 دانشجوی کارشناسی‌ارشد و دکترا برای نادیده گرفتن بازخورد اساتید راهنما مورد بررسی قرار گرفتند. با استفاده از روش طبقه‌بندی استنتاجی، دلایل دانشجویان در چهار گروه معنایی کلی بودن، ناواضح‌بودن، عدم مطابقت بازخورد با توانایی‌های دانشجویان، و حفظ استقلال و مالکیت متن دسته‌بندی شدند. نتایج نشان‌ دادند که هر دو گروه کارشناسی‌ارشد و دکترا ناواضح بودن و کلی بودن را به عنوان عوامل عمده‌ی اعمال نکردن بازخوردها ذکر کردند. یافته‌ها هم‌چنین نشانگر تفاوت‌هایی بین نظرات دانشجویان کارشناسی‌ارشد و دکترا بود؛ بدین صورت که دانشجویان دکترا به میزان معناداری بیش ازدانشجویان کارشناسی‌‌ارشد به دلیل حفاظت از استقلال فکری و مالکیت از متن، بازخورد استاد راهنما را نادیده گرفتند. از سوی دیگر، دانشجویان کارشناسی‌ارشد تعداد بیشتری از بازخوردها را به خاطر عدم انطباق با توانایی‌های خود اعمال نکردند.
    کلید واژگان
    نگارش به زبان دوم
    نگارش دانشگاهی
    بازخورد
    اعمال بازخورد
    بازخورد استاد راهنما

    شماره نشریه
    37
    تاریخ نشر
    2021-01-20
    1399-11-01
    ناشر
    دانشگاه الزهرا
    Alzahra University
    سازمان پدید آورنده
    دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
    دانشکده آموزش زبان انگلیسی و ادبیات انگلیسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
    دانشگاه شهید چمران اهواز، ایران

    شاپا
    2008-8833
    2538-1989
    URI
    https://dx.doi.org/10.22051/jlr.2019.22000.1593
    https://jlr.alzahra.ac.ir/article_3879.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/700854

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب