• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات
    • دوره 19, شماره 43
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات
    • دوره 19, شماره 43
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    چالش‌ها و راهکارهای تأسیس تلویزیون گردشگری در ایران

    (ندگان)پدیدآور
    میناوند, محمدقلی
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    450.6کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    ایران دهمین کشور دنیا از لحاظ میراث فرهنگی، تمدن بشری و جاذبه‌های گردشگری است، اما از نظر جذب گردشگر در رتبه‌های پایین قرار دارد. گردشگری در دنیای کنونی یکی از مهم‌ترین راههای جذب درآمد و توسعه محسوب می‌شود و کشورهای مستعد گردشگری با بهره‌گیری از روش‌های مختلف و ازجمله راه‌اندازی شبکه‌های تلویزیونی گردشگری تلاش می‌کنند سهمی از صنعت گردشگری را به خود اختصاص دهند. روش این تحقیق تحلیلی ‌ـ ‌توصیفی است و با بهره‌گیری از تکنیک مصاحبۀ عمیق و استفاده از دیدگاه‌های برخی کارشناسان رسانه، ارتباطات و گردشگری، به موضوع چالش‌ها و راهکارهای تأسیس تلویزیون گردشگری در ایران پرداخته است. در این بررسی با رعایت اصل اشباع، با 14 نفر از کارشناسان آشنا با موضوع مصاحبه شده است. از دو پرسش اصلی این پژوهش، در یکی به چالش‌ها و مشکلات راه‌اندازی این شبکه پرداخته شده و در دیگری شناسایی الگوی اوّلیۀ تلویزیون گردشگری داخلی موردتوجه بوده است. نتایج پژوهش حاکی است که بیشتر صاحبنظران مشکلات راه‌اندازی شبکۀ گردشگری را شامل مشکلات قانونی، سیاسی، اقتصادی و حرفه‌ای دانسته‌اند. مشکل قانونی، تنها به انحصاری‌بودن رادیو و تلویزیون مربوط می‌شود. از نگاه کارشناسان، مشکلات حرفه‌ای شامل پنج مشکل مدیریتی، فنّی، نیروی انسانی، جذب مخاطبان و همچنین رقابت با تلویزیون دولتی‌اند. همچنین چالش‌های مالی و اقتصادی در راه‌اندازی شبکۀ گردشگری، شامل گران‌بودن تولیدات رسانه‌ای و پرهزینه‌بودن ماهیت کار رسانه عنوان شده‌اند. الگوی این شبکۀ گردشگری از نگاه کارشناسان، الگوی رسانۀ‌ خدمت عمومی است؛ رسانه‌ای که باید مخاطب‌‌‌‌محور باشد و برنامه‌های آن با توجه به نیاز مخاطب تولید و پخش شوند.
    کلید واژگان
    گردشگری
    رسانه
    الگوی تأسیس
    میراث فرهنگی
    شبکۀ تلویزیونی

    شماره نشریه
    43
    تاریخ نشر
    2018-11-22
    1397-09-01
    ناشر
    پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات
    سازمان پدید آورنده
    استادیار دانشکدۀ ارتباطات و رسانه دانشگاه صدا و سیما

    شاپا
    2008-8760
    2538-2632
    URI
    https://dx.doi.org/10.22083/jccs.2018.139730.2496
    http://www.jccs.ir/article_80080.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/70029

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب