بررسی تاثیر مدیریت دانش بر خلاقیت سازمانی (مطالعه موردی: کارکنان شرکت مخابرات استان همدان)
(ندگان)پدیدآور
مرتضوی, مهدیمنیریان, فرزانهنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
با توجه به اینکه امروزه مدیریت دانش در سازمانها اهمیت ویژهای یافته است و مدیریت موفق دانش، مشخصه اصلی بقای یک سازمان است، جوامع علمی و تجاری هر دو براین باورند که سازمانهایی با قدرت دانش میتوانند برتریهای بلند مدت خود را در عرصههای رقابتی حفظ کنند. همچنین سازمانها برای رویارویی و مقابله با عوامل عدم اطمینان، حفظ موقعیت و ایجاد خلاقیت و نوآوری جهت گسترش عرصه رقابتی خود باید مدیریت دانش و متقابلاً خلاقیت سازمانی کارکنان را به عنوان یک نیاز استراتژیک و ضروری جهت پیشگامی در عرصه رقابتپذیری، در زمره برنامههای اولویتدار خود قرار دهند.در این پژوهش تاثیر ابعاد مدیریت دانش شامل تولید و اکتساب دانش، ذخیره و سازماندهی دانش، به اشتراکگذاری دانش، ارزیابی دانش، بکارگیری دانش، به عنوان متغیر مستقل بر خلاقیت سازمانی کارکنان به عنوان متغیر وابسته بررسی شده است. جامعه آماری این پژوهش، کارکنان شرکت مخابرات استان همدان میباشند و این پژوهش از نظر هدف یک تحقیق کاربردی و از نظر روش گردآوری اطلاعات توصیفی- پیمایشی است و پس از تعیین و تائید شاخصهای مرتبط با متغیر مستقل و وابسته توسط خبرگان، پرسشنامهای که پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 938/0 اندازهگیری شده است؛ در نمونه آماری متشکل از 250 نفر که به روش تمام شماری نمونه گیری شده است توزیع گردید و تحلیل دادههای جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار LISRELبه منظور ارزیابی الگوی معادلات ساختاری و Spss به منظور تحلیل رگرسیون صورت گرفت. یافتههای پژوهش نشان داد، ابعاد مدیریت دانش شامل تولید و اکتساب دانش، ذخیره و سازماندهی دانش، به اشتراک گذاری دانش، ارزیابی دانش، بکارگیری دانش بر خلاقیت سازمانی تاثیر گذارند.
کلید واژگان
تولید و اکتساب دانشذخیره و سازماندهی دانش
به اشتراکگذاری دانش
ارزیابی دانش
بکارگیری دانش
مدیریت دانش
خلاقیت سازمانی
شماره نشریه
20تاریخ نشر
2015-05-221394-03-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی قزوینQazvin Islsmic Azad University
سازمان پدید آورنده
دانشیار، موسسه آموزش عالی علمی- کاربردی جهاد کشاورزی، تهران، ایراندانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی، دانشگاه پیام نور، واحد ساوه، گروه مدیریت، ساوه، ایران




