نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorافشانی, سیدعلیرضاfa_IR
dc.contributor.authorروحانی, علیfa_IR
dc.contributor.authorابراهیمی نیا, سعیدهfa_IR
dc.date.accessioned1399-09-23T14:53:15Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-12-13T14:53:16Z
dc.date.available1399-09-23T14:53:15Zfa_IR
dc.date.available2020-12-13T14:53:16Z
dc.date.issued2018-05-22en_US
dc.date.issued1397-03-01fa_IR
dc.date.submitted2018-04-04en_US
dc.date.submitted1397-01-15fa_IR
dc.identifier.citationافشانی, سیدعلیرضا, روحانی, علی, ابراهیمی نیا, سعیده. (1397). دوسویگی مصرف و آبرو : کاوشی زمینه‌مند در رفتار مصرف‌گرایانه‏ زنان در مهمانی‌ها. فصلنامه علمی- پژوهشی مطالعات راهبردی زنان (کتاب زنان سابق), 20(791397), 143-170. doi: 10.22095/JWSS.2018.81513fa_IR
dc.identifier.issn2008-2827
dc.identifier.issn2538-404X
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22095/JWSS.2018.81513
dc.identifier.urihttp://www.jwss.ir/article_120082.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/680847
dc.description.abstractافراد برای کسب منزلت به رقابت می‌پردازند و مکانیزم‌هایی همانند مصرف کالاها و نمادهای خاص در کنار ثروت قرار می‌گیرند تا آن را نشان دهند. در چنین ساختاری، چشم‌و‌همچشمی در فضای فرهنگی پررنگ می‌شود. در این میان، مهمانی‌ها، عرصه‌های مصرف متظاهرانه برای کسب هویت و کسب تفاخر اجتماعی هستند. این پژوهش، کاوشی زمینه‌مند درباره چگونگی شکل‌گیری مصرف و چشم‌و‌همچشمی در مهمانی‌های شهر مشهد است. در قالب رویکرد کیفی و با استفاده از نظریۀ زمینه‌ای، تعدادی از زنان متاهل طبقه متوسط و متوسط رو به بالای شهر مشهد با استفاده از مصاحبه‌های عمیق و نمونه‌گیری هدفمند و نظری، مورد مصاحبه قرار گرفتند و تحلیل داده‌ها به شیوۀ کدگذاری باز و محوری و گزینشی انجام شد. یافته‌های تحقیق شامل 18 مقوله اصلی و یک مقوله هسته تحت عنوان دوسویگی مصرف و آبرو شد. همچنین جداول مفهومی، مدل پارادایمی و طرح‌واره نظری پژوهش ارائه شد. نتایج نشان داد زنان در مهمانی‌ها که عرصه‌هایی زنانه است به دنبال بازنمایی هویت‌های مغفول‌شان هستند. در این راستا به دیگرانی هنجارساز وابسته‌اند. در جریان این دیالکتیک وابستگی زنان هویت‌‌های مغفول خود را بازیابی می‌کنند و مهمانی‌ها به فرایندهایی ادامه‌دار تبدیل می‌شوند.fa_IR
dc.format.extent316
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherشورای فرهنگی- اجتماعی زنان و خانوادهfa_IR
dc.relation.ispartofفصلنامه علمی- پژوهشی مطالعات راهبردی زنان (کتاب زنان سابق)fa_IR
dc.relation.ispartofWomen's Strategic Studiesen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22095/JWSS.2018.81513
dc.subjectمهمانیfa_IR
dc.subjectچشم و همچشمیfa_IR
dc.subjectبازیابی هویت مغفولfa_IR
dc.subjectدیالکتیک وابستگیfa_IR
dc.subjectدوسویگی مصرف و آبروfa_IR
dc.titleدوسویگی مصرف و آبرو : کاوشی زمینه‌مند در رفتار مصرف‌گرایانه‏ زنان در مهمانی‌هاfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentگروه تعاون و رفاه اجتماعی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه یزد، یزد، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentگروه تعاون و رفاه اجتماعی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه یزد، یزد، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentگروه تعاون و رفاه اجتماعی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه یزد، یزد، ایرانfa_IR
dc.citation.volume20
dc.citation.issue791397
dc.citation.spage143
dc.citation.epage170


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد