نقش رسانهها در پیشگیری از جرم و تأمین امنیت
(ندگان)پدیدآور
پناهی, حمیدفراستی, امیرمیرزایی, محمدکرم زاده, اسماعیل
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
زمینه و هدف: راهبردهای پیشگیری از جرم، یکی از مباحث مطرح در حوزه جرمشناسی است که در راستای کنترل و مدیریت جرائم با بهرهگیری از ظرفیتهای مختلف حاکمیتی و جامعوی در قبل، حین و بعد از وقوع جرم تدوین میگردند. با توجه به تأثیر فراوان رسانههای جمعی در این خصوص، هدف از این پژوهش بررسی نقش رسانهها در پیشگیری از جرم و تأمین امنیت است.
روششناسی:از نظر هدف، این پژوهش کاربردی و از نظر روش انجام توصیفی - پیمایشى است. جامعه آمارى تعداد 81 نفر از متولیان پیشگیری از جرم و حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران با حداقل5 در صد خطا تعداد 67 نفر محاسبه شده است. ابزار مورد استفاده پرسشنامه محقق ساخته بود که پایایى پرسشنامه با اندازهگیری ضریب آلفای کرونباخ به مقدار 89% میباشد روایی پرسشنامه نیز با استفاده از نظر خبرگان و بررسی ظاهری (روایی صوری) مورد ارزیابی و تأیید قرار گرفت. دادههاى جمعآورى شده با استفاده از نرم افزار spss و با آزمونهای آمارى تی ، فریدمن و رگرسیون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.
یافتهها: یافتههای پژوهش حاکی از آن است که رسانههای جمعی در پیشگیری از جرم و تأمین امنیت عمومی با تأکید بر فرهنگسازی عمومی به صورت مستقیم و غیرمستقیم و با مجموع میزان 498/0 مؤثرند. بنا بر آزمون فریدمن برای تعیین اولویت کارکردهای مختلف تأثیر رسانهها در پیشگیری از جرم و تأمین امنیت عمومی، کارکرد فرهنگسازی از طریق رسانه با میزان 94/2 نسبت به سایر کارکردها، در اولویت قرار گرفت.
نتیجه گیری: فرهنگسازی عمومی، الگوسازی و در تأمین نیازهای استنباطی و اطلاعاتی فرهنگ عمومی در راستای پیشگیری از جرم تأثیر دارند و در نتیجه متولیان و مسئولان عرصه پیشگیری از جرم در جامعه بایستی با رویکردی تعاملی و مشارکتی و با استفاده تخصصی و صحیح از کارکردها و ظرفیتهای سلبی و ایجابی رسانهها نسبت به تعمیم فرهنگ پیشگیری از جرم و تأمین امنیت در جامعه اقدام نمایند.
کلید واژگان
پیشگیریجرم
رسانه های جمعی
امنیت
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2020-09-221399-07-01
ناشر
دانشگاه علوم انتظامی امینسازمان پدید آورنده
نیروی انتظامیناجا
دانشگاه امین
نیروی انتظامی



