شناسایی و تحلیل مولفه های حفاظت از محیط زیست توسط مدارس با استفاده از تکنیک دلفی فازی
(ندگان)پدیدآور
حسین پور, آزادهنجفی, جمالمیرزایی, منصورنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
آموزشوپرورش یکی از مهمترین ارگانها در کشور است که علاوه بر وظیفه تعلیم و تربیت میتواند نقش مهمی در آموزش رفتارهای زیستمحیطی به دانشآموزان ایفا نماید. متاسفانه بدلیل خلاهای آموزشی و عدم آگاهیهای زیستمحیطی و نبود احساس مسؤولیت در جامعه مشکلات زیستمحیطی در کشور به مرز بحران رسیده است. هدف از این پژوهش شناسایی ابعاد و مولفههای موثر بر حفاظت از محیط زیست توسط دانشآموزان میباشد. روش این پژوهش از نظر هدف از نوع کاربردی و از لحاظ گردآوری دادهها یک پژوهش از نوع توصیفی-پیمایشی میباشد. جامعه آماری تحقیق شامل 21 نفر از کارشناسان و خبرگان اداره محیط زیست و منابع طبیعی، شهرداری، آموزشوپرورش و گردشگری استان کرمانشاه میباشد. در این پژوهش بر اساس ادبیات نظری، شاخصهای موثر بر حفاظت از محیط زیست شناسایی شده و به شکل چهار معیار (آگاهی، آموزش و اطلاعرسانی، مسئولیتپذیری و علاقمندی و مشارکت) و 38 زیر معیار دستهبندی شدهاند. در نهایت، این شاخصها با استفاده از روش دلفی فازی تک مرحلهای تحلیل شده تا مهمترین آنها شناسایی شوند.
کلید واژگان
"حفاظت از محیط زیست""مشارکت"
"مسئولیت پذیری"
"دلفی فازی"
"روش سلسله مراتبی AHP"
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2019-09-231398-07-01
ناشر
مرکز فناوری های پایش آلودگی هوا و آب و سامانه های انرژیسازمان پدید آورنده
پژوهشسرای دانش آموزی، اداره آموزش و پرورشدانشجوی دکترای جغرافیا، گروه جغرافیا، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه رازی، کرمانشاه
پژوهشسرای دانش آموزی، اداره آموزش و پرورش
شاپا
2588-68512645-520X




