• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مطالعات علوم محیط زیست
    • دوره 4, شماره 3
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مطالعات علوم محیط زیست
    • دوره 4, شماره 3
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    شناسایی و تحلیل مولفه های حفاظت از محیط زیست توسط مدارس با استفاده از تکنیک دلفی فازی

    (ندگان)پدیدآور
    حسین پور, آزادهنجفی, جمالمیرزایی, منصور
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    1.339 مگابایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    آموزش‌وپرورش یکی از مهمترین ارگان‌ها در کشور است که علاوه بر وظیفه تعلیم و تربیت می‌تواند نقش مهمی در آموزش رفتارهای زیست‌محیطی به دانش‌آموزان ایفا نماید. متاسفانه بدلیل خلاهای آموزشی و عدم آگاهی‌های زیست‌محیطی و نبود احساس مسؤولیت در جامعه مشکلات زیست‌محیطی در کشور به مرز بحران رسیده است. هدف از این پژوهش شناسایی ابعاد و مولفه‌های موثر بر حفاظت از محیط زیست توسط دانش‌آموزان می‌باشد. روش این پژوهش از نظر هدف از نوع کاربردی و از لحاظ گردآوری داده‌ها یک پژوهش از نوع توصیفی-پیمایشی می‌باشد. جامعه آماری تحقیق شامل 21 نفر از کارشناسان و خبرگان اداره محیط زیست و منابع طبیعی، شهرداری، آموزش‌وپرورش و گردشگری استان کرمانشاه می‌باشد. در این پژوهش بر اساس ادبیات نظری، شاخص‌های موثر بر حفاظت از محیط زیست شناسایی شده و به شکل چهار معیار (آگاهی، آموزش و اطلاع‌رسانی، مسئولیت‌پذیری و علاقمندی و مشارکت) و 38 زیر معیار دسته‌بندی شده‌اند. در نهایت، این شاخص‌ها با استفاده از روش دلفی فازی تک مرحله‌ای تحلیل شده تا مهمترین آنها شناسایی شوند.
    کلید واژگان
    "حفاظت از محیط زیست"
    "مشارکت"
    "مسئولیت پذیری"
    "دلفی فازی"
    "روش سلسله مراتبی AHP"

    شماره نشریه
    3
    تاریخ نشر
    2019-09-23
    1398-07-01
    ناشر
    مرکز فناوری های پایش آلودگی هوا و آب و سامانه های انرژی
    سازمان پدید آورنده
    پژوهشسرای دانش آموزی، اداره آموزش و پرورش
    دانشجوی دکترای جغرافیا، گروه جغرافیا، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه رازی، کرمانشاه
    پژوهشسرای دانش آموزی، اداره آموزش و پرورش

    شاپا
    2588-6851
    2645-520X
    URI
    http://www.jess.ir/article_95945.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/67845

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب