پیشبینی دمای گازهای خروجی در موتور اشتعال تراکمی مخلوط همگن با کمک الگوی چندناحیهای
(ندگان)پدیدآور
نازک تبار, محسنجزایری, سید علیجهانیان, امیدنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
امروزه موتورهای اشتعال تراکمی ایدهای نوین برای دستیابی همزمان به سودمندیهای موتورهای بنزینی و دیزلی اند. یکی از انگیزههای مهم در گرایش به این موتورها پایین بودن آلایندههای NOx و ذرات معلق است. با کنترل دمای گازهای خروجی میتوان آلایندهها را کنترل کرد. در کار حاضر، پارامترهایی که تاثیر بیشتری بر دمای گازهای خروجی دارند مشخص شده و تاثیر متغیرهای گوناگون موتور بر آن پارامترها با استفاده از مدل ترمودینامیکی چندناحیهای بررسی شدهاند. این مدل شامل سینتیک مفصل شیمیایی احتراق سوخت مرجع اصلی (مخلوط ایزواکتان و هپتان نرمال) با درنظر گرفتن گازهای برگشتی است. برای صحهگذاری مدل از دادههای تجربی بهره گرفته شده است. دمای گازهای خروجی به زمانبندی احتراق، مدت زمان سوختن مخلوط و نسبت همارزی بستگی دارد. نتایج نشان میدهند این متغیرها بیش از همه تحت تاثیر پارامترهایی ازقبیل فشار مخلوط ورودی، عدد اکتان، نسبت همارزی و دور موتورند. در پایان رابطهای برای دمای گازهای خروجی ارائه شده و دقت آن با دادههای آزمون مقایسه شده است.
کلید واژگان
موتور اشتعال تراکمیمدلسازی ترمودینامیکی چندناحیهای
پیشبینی دمای گازهای خروجی
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2014-06-221393-04-01
ناشر
انجمن احتراق ایرانسازمان پدید آورنده
خواجه نصیر طوسیخواجه نصیر
دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل




