بررسی عددی پدیده دوده در یک موتور اشتعال تراکمی
(ندگان)پدیدآور
نصیری طوسی, علیصفایی عرشی, عطیهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
ا
امروزه، بخش قابل توجهی از انرژی حاصل احتراق سوخت های هیدروکربنی است. بنابراین، تلاش برای بهبود و اصلاح فرایندهای احتراقی و کاهش محصولات احتراق امری بسیار حائز اهمیت است. در این میان، تلاش برای کاهش انتشار دوده، به عنوان یکی از آلاینده های مهم که اثرات جبران ناپذیری بر سلامت انسان دارد، سالهاست که آغاز شده و از جهات گوناگون بررسی شده است. در این مقاله، پدیده تشکیل دوده، با استفاده از یکی از مدلهای چندمرحلهای و پرکاربرد ارائه شده برای تشکیل و اکسیداسیون دوده، مدل شده است. مدل سازی عددی دوده با استفاده از کد کیوا نسخه 3V انجام شده است. نتایج حاصل از شبیه سازی با نتایج تجربی فشار محفظه احتراق و مقدار دوده تشکیل شده در یک موتور دوزمانه دیزل با سیستم تزریق مستقیم اعتبارسنجی شده است. مشخصه های دوده، مانند غلظت گونه های تشکیل دهنده دوده، غلظت، تعداد، قطر، جرم، حجم و کسر حجمی ذرات دوده و زمان و مکان توده دوده در داخل سیلندر به عنوان خروجی بررسی شده است که با نتایج ذکرشده در منابع تطابق خوبی دارد.
کلید واژگان
احتراقآلاینده
دوده
مدل سازی عددی
احتراق
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2018-11-221397-09-01
ناشر
انجمن احتراق ایرانسازمان پدید آورنده
دانشکده مهندسی خودرو، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایراندانشکده مهندسی خودرو، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران




