بررسی عددی تاثیر افزودن دیمتیلاتر به متان بر عملکرد و آلایندگی موتور اشتعال تراکمی شارژ همگن
(ندگان)پدیدآور
ازوجی, حسینشفقت, روزبهجهانیان, امیدنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
احتراق اشتعال تراکمی شارژ همگن، بهدلیل بازده حرارتی بالا و آلایندگی کم، بهعنوان نسل جدید موتورهای احتراق داخلی مورد توجه قرار گرفته است. کنترل این نوع احتراق دشوار است، زیرا این امر توسط سینتیک شیمیایی مخلوط هوا و سوخت صورت میگیرد. در این مطالعه، یک مخلوط همگن از گاز طبیعی و هوا در یک موتور اشتعال تراکمی برای کاهش انتشار اکسیدهای نیتروژن و بهبود بهرهوری حرارتی استفاده و برای کنترل زمان اشتعال و احتراق، مقدار کمی دی متیل اتر با گاز طبیعی مخلوط شد. یک مدل دینامیک سیالات محاسباتی سه بعدی همراه با سینتیک شیمیایی برای بررسی اثر دما، فشار، نسبت همارزی بر احتراق و آلایندگی موتور اشتعال تراکمی سوخت همگن استفاده شد. نتایج شبیهسازی نشان دادند با استفاده از این مخلوط میتوان موتور را در یک محدوده بار گسترده راهاندازی کرد و با افزودن مقدار محدودی دی متیل اتر بازده حرارتی را افزایش داد. از نتایج مهم دیگر این مطالعه میتوان به بهبود زمان شروع احتراق، افزایش بیشینه فشار و کاهش چشمگیر انتشار اکسیدهای نیتروژن در اثر افزودن دی متیل اتر اشاره کرد.
کلید واژگان
"موتور اشتعال تراکمی سوخت همگن""دی متیل اتر"
"سوخت ترکیبی"
موتورهای احتراق داخلی
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2018-01-211396-11-01
ناشر
انجمن احتراق ایرانسازمان پدید آورنده
دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابلدانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل
دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل




