نقش پارکهای کودک در هویت بخشی اجتماعی به فضاهای شهری (مطالعه موردی: پارک محله راهنمایی شهر یاسوج)
(ندگان)پدیدآور
تیربند, مجیدنجاتیان, اسلامبهمنیاری, سحرنوع مدرک
Textمقاله علمی -پژوهشی کاربردی
زبان مدرک
فارسیچکیده
چکیده پارکهای کودک به عنوان یکی از پارکهای شهری دارای اثرات مختلف اجتماعی، اقتصادی و اکولوژکی میباشند. از اثرات اجتماعی آنها میتوان به افزایش تعاملات اجتماعی، ایجاد زمینههای کاری، اجتماعی شدن افراد و انتشار عقاید و افکار ارزشی اشاره کرد. از این رو پژوهش حاضر به بررسی نقش پارک کودک محله راهنمایی شهر یاسوج در هویت یابی مکانی اهالی این محله میپردازد. بدین منظور برای جمع آوری اطلاعات از روش میدانی در قالب پرسشنامه استفاده شده است. ابتدا براساس جمعیت محله12207، حجم نمونه براساس روش کوکران 373 در نظر گرفته شد. سپس پایایی سوالات براساس روش آلفای کرونباخ 8/0 محاسبه گردید و روایی با توجه به نظر کارشناسان ارزیابی شد. در ادامه از آزمون تی تک نموتهای و آزمون فریدمن برای تجزیه و تحلیل نتایج استفاده شد. نتایج نشان داد که تاسیس پارک پیامدهای اجتماعی مثبت داشته(23/4) و زمینه را برای تعاملات بیشتر فراهم کرده است. با افزایش تعاملات ابعاد سرمایه اجتماعی(22/4) مانند همدردی، مشارکت پذیری و روحیه جمع گرایی افزایش یافته است. همچنین نتایج نشان داد که هویت مکانی اهالی افزایش یافته(4) و حس تعلق آنان به محله بیشتر شده است. در نهایت نتایج آزمون فریدمن نشان داد که تاسیس پارک نقش بیشتری در افزایش سرمایههای اجتماعی(65/1) نسبت به هویت یابی مکانی(35/1) داشته است.
کلید واژگان
هویت بخشی اجتماعیپارک کودک
فضاهای سبز و شهر یاسوج
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2016-05-211395-03-01
ناشر
موسسه آموزش عالی قشمسازمان پدید آورنده
استادیار شهرسازی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد یاسوج، یاسوج، ایرانکارشناس ارشد شهرسازی(برنامهریزی شهری)، دانشگاه آزاد اسلامی واحد یاسوج، یاسوج، ایران
کارشناس ارشد جغرافیا و برنامهریزی شهری دانشگاه آزاد اسلامی، واحد نجف آباد، اصفهان، ایران




