پژوهش نامه اخلاق
مرور بر اساس
مجموعههای این پایگاه
ارسال های اخیر
-
اعتبارسنجی محرکهای دنیوی در نظام اخلاقی اسلام
(نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها, 2011-12-01)مکاتب اخلاقی برای تشویق به زیست اخلاقی از محرکهای مختلفی استفاده میکنند که برخی از آنها دنیوی و شماری اخروی است. با توجه به انگیزش قوی در محرکهای دنیوی، بسیاری از مکاتب اخلاقی بشری بهویژه در اخلاق اجتماعی و حرفهای، ...
-
تأثیر گناه بر معرفت به قبح فعل قبیح از منظر قرآن
(نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها, 2011-12-01)معرفت با موانع و آفاتی مواجه است که ازجمله آنها گناه است. از آیات و روایات چنین برمیآید که محرومیت از دستیابی به معرفت، زوال و وارونگی آن از آثار سوء و تبعات منفی گناهان است. گناه باعث میشود انسان با یک چرخش معکوس، نیک ...
-
بازیهای رایانهای از منظر اخلاق کاربردی با رویکرد اسلامی
(نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها, 2011-12-01)کودکی و نوجوانی، حساسترین سنین تربیتی هستند و بازی جزء جداییناپذیر این سنین است. امروزه بازیهای رایانهای، رقیب اصلی در عرصه بازیهای کودکان و نوجوانان هستند. تحقیقات صورت گرفته درباره آثار مثبت و منفی این بازیها بیشتر ...
-
ملاصدرا و استمرار ولایت در زمین
(نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها, 2011-12-01)امامت و ولایت از مهمترین اصول اعتقادی مذهب تشیع است که همواره متفکران، براهینی در دفاع از این اصل ارائه کردهاند. ملاصدرا ازجمله متفکران بزرگ است که تلاش نموده با توجه به مبانی فلسفی خود نشان دهد چگونه وجود ولی خدا و انسان ...
-
فتوت اسلامی و جایگاه اخلاق در حرفهورزی
(نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها, 2011-12-01)ازجمله خدمات عرفان و عرفا خدمت به ساحت اخلاق است که جایگاه اخلاق در حرفهآموزی با توجه به «فتوتنامهها» نشانگر آن است. فتوتنامهها، رسالهها و کتابهایی هستند که بزرگان اهل فتوت در مقام آموزش اخلاقی پیروان و مریدان خود، ...
-
جایگاه عشق در نظریه اخلاقی مولوی
(نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها, 2011-12-01)عشق، جایگاهی مبنایی در نظریۀ اخلاقی مولوی دارد. هویت زمانی یا «خود» محصول فکر زماناندیش و مختصاتی محدود بین گرههای زمانی ماضی و مستقبل است؛ هویتی که مطلوب نفس امّاره بوده، از طرف آن پشتیبانی میشود. مولانا حیات نفس را ...
-
تأملات فلسفی در آسیبشناسی نفس با تکیه بر آراء ملاصدرا
(نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها, 2012-06-01)باتوجه به مبانی فلسفی ملاصدرا میتوان به آسیبشناسی نفس آدمی پرداخت. وی معتقد است بین وجود و علم رابطه تساوی وجودداشته و در مورد انسان که در رابطه با وجود مطلق، دچار فقر و ضعف هستی میباشد طبیعتاً دچار ضعف در ناحیه علم ...
-
پژوهشی در ارتباط دختر و پسر در دانشگاهها و نقد دیدگاهها
(نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها, 2012-06-01)پژوهش حاضر درصدد است، ضمن توصیف وضعیت موجود در دانشگاههای کشور ـ از طریق انجام تحقیقی میدانی ـ و ارائه برآوردی از نگرش دانشجویان به رابطه با جنس مخالف و میزان پایبندی به آنها باورهای دینی، به بررسی آرای موجود در این خصوص ...
-
بررسی نسبت خودگرایی اخلاقی و خودگرایی روانشناختی
(نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها, 2012-06-01)یکی از نگرشهای مطرح در فلسفه اخلاق، خودگرایی است. این مکتب قائل است که انسان باید به گونهای رفتار کند که بیشترین خیر و منفعت خود را تأمین کند. نظریه خودگرایی در دو دیدگاه خودرایی اخلاقی و خودگرایی روانشناختی تبلور پیدا ...
-
فضیلت انگاری عفاف و حجاب با تکیه بر دیدگاه فارابی
(نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها, 2012-06-01)فارابی شهروندانی را که کارهای نیک انجام میدهند، در سه گروه طبقهبندی میکند: ضابطٌ لنفسه، عفیف و فاضل. نحوه صدور فعل خیر از این سه گروه متفاوت است: التزام درونی، الزام قانونی یا دینی و خودانگیختگی. هرچند از نظر وی باید ...
-
بازخوانی نظریه فطرت به مثابه معیار فعل و گزاره اخلاقی
(نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها, 2012-06-01)در نظام الاهیاتی اسلام، میتوان مدعی دیدگاهی شد که در آن، انسان واجد فطریاتی است که اقتضای هدایت او در مسیر حرکت به سمت خدا را دارند. این نظریه مستلزم جهتداری ذاتی وجود انسان در امر ادراک و شناخت (خصوصاً شناخت خداوند) ...
-
بررسی الگوی زهد اسلامی در عصر حاضر
(نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها, 2012-06-01)تأثیر فرهنگ مدرنیسم بر زندگی انسان معاصر موجب شده است که گروهی از عدم امکان اجرای بسیاری از مفاهیم اخلاقی در عصر جدید سخن بهمیان آورند. از سوی دیگر تفسیر نامناسب زهد، سبب شده که برخی خود را از تمامی نعمات الهی محروم ساخته ...
-
نقش بلیک در فلسفه اخلاق هیر
(نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها, 2012-03-01)بحث معناداری و اثباتپذیری گزارههای دینی ازجمله مسائل مهم در حوزه مباحث کلام جدید و فلسفه دین است. مطرح شدن دیدگاههای پوزیتیویستی درباره گزارههای دینی و احکام اخلاقی واکنشهای مختلفی بهدنبال داشت. یکی از این واکنشها ...
-
اصول و روشهای تربیتی مواجهه با مخالفان در اخلاق ارتباطی امام علی علیه السلام
(نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها, 2012-03-01)ارتباطات میانانسانی معصومین (اعم از پیامبر اکرم و ائمه طاهرین^) با مخالفان خود، دربردارنده درسهایی گرانبها در حوزه تربیت اخلاقی برای مربیان تربیت است؛ برخوردهایی که حتی در مواردی منجر به هدایت شخص مخالف و پیوستن او به ...
-
دلالتهای تربیتی در آثار جاحظ (حدود 255 ـ 160 ق)
(نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها, 2012-03-01)این مقاله درپی کشف و ترسیم گوشهای از مسائل تربیتی و کمابیش اخلاقی رهیافته در آثار پرشمار جاحظ است. این مهم از رهگذر پژوهشی بنیادی ـ تاریخی، با بهرهگیری از روش پژوهشی توصیفی ـ تحلیلی و با استناد بیواسطه به آثار جاحظ ...
-
تبلیغات بازرگانی در بستر اخلاق حرفهای
(نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها, 2012-03-01)اخلاق حرفهای تبلیغات بازرگانی را میتوان درون یک نظام فکری مورد بررسی قرار داد؛ در نتیجه بدون توجه به تفاوتهای فرهنگی و مذهبی، نمیتوان الزامات متداول در تبلیغ بازرگانی را تعمیمپذیر دانست. در مقایسه فرهنگ غرب و اسلام، ...
-
بررسی و تحلیل نظری اخلاق جنگ در قرآن و حدیث
(نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها, 2012-03-01)موضوع جنگ همواره مورد توجه دانشمندان اخلاق قرار گرفته است. در این نوشتار دیدگاه اسلام براساس آیات قرآن و روایات پیرامون این سؤال که آیا جهاد ابتدایی در اسلام توجیه اخلاقی دارد، تبیین و به برخی از شبهات و اشکالات پاسخ داده ...
-
شأن اخلاقی و بررسی دیدگاههای رایج
(نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها, 2012-03-01)معیارهایی مانند حیات، ژن انسانی، فاعلیت اخلاقی، ادراک و احساس، روابط اجتماعی یا بیولوژیک و ترکیبی از موارد مذکور اموری است که براساس آن میتوان درباره شأن اخلاقی موجودات گفتگو کرد. این نظریات براساس محوریت انسان و غیر انسان ...
-
مؤلفهها و شواهد اخلاق تقریبگرایانه در تفسیر مجمع البیان طبرسی
«اخلاق تقریبگرایانه» در تفسیر، تلاشی است برای نزدیک کردن پیروان مذاهب اسلامی برپایهی اصول مشترک که هدف نهاییِ آن، ایجاد اتّحادی معنیدار میان مذاهب است. طبرسی در تفسیر مجمع البیان چنین رویکردی را اتّخاذ کرده و از جمله ...
-
تبیین مؤلفههای تربیت اخلاقی فراگیران و تحلیل جایگاه آن در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش
پژوهش حاضر با هدف شناسایی مؤلفههای تربیت اخلاقی فراگیران در اسناد بالادستی نظام آموزشی کشور و تعیین میزان توجه به این مؤلفهها در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، انجام شده است. در این پژوهش از روش تحلیل محتوای کیفی ـ قیاسی ...