مقایسه اثر دو روش انحراف فکر بر شدت درد ناشی از باز کردن راه وریدی در کودکان
(ندگان)پدیدآور
حسینی, تهمینه ساداتگل آقایی, فرزانهخسروی, شرارهنوع مدرک
Textپژوهشي اصیل
زبان مدرک
فارسیچکیده
زمینه و هدف: باز کردن راه وریدی شایعترین رویه درمانی تهاجمی دردناک برای کودکان بیمار میباشد. پژوهش حاضر با هدف مقایسه دو روش انحراف فکر شامل حل معما و موسیقی بر درد رگگیری صورت گرفت.
مواد و روشها: در این کارآزمایی بالینی، 243 کودک 7 تا 9 ساله با تجویز بازکردن راه وریدی در مرکز امیرکبیر اراک بهصورت تصادفیسازی بلوکی در گروههای مداخله و کنترل قرار گرفتند. برای یک گروه قبل و حین بازکردن راه وریدی نمایش حل معما و برای گروه دیگر نمایش موسیقی با تبلت مشابه صورت گرفت. رگگیری در هر سه گروه با استفاده از کانولای اندازه 22 توسط یک پرستار و در مکان مشابه انجام شد. درد رگگیری با استفاده از مقیاس ونگ-بیکر اندازهگیری و اختلاف میانگین نمرات درد سه گروه با آزمون کروسکال والیس بررسی شد.
ملاحظات اخلاقی: این پژوهش با کد IR.ARAKMU.REC.1397.061 در شورای اخلاق دانشگاه علوم پزشکی اراک تصویب و همچنین با کد IRCT20150818023670N3 در مرکز کارآزمایی بالینی ایران به ثبت رسید.
یافتهها: اختلاف نمرات میانگین شدت درد بین گروه حل معما (92/0 ± 14/1)، گروه موسیقی (98/37±0/2) و گروه کنترل ( 76/0 ± 44/ 3) معنیدار بود (05/0p
کلید واژگان
انحراف فکرراه وریدی
شدت درد
کودکان
پرستاری
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2019-08-011398-05-10
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی اراکسازمان پدید آورنده
دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی اراک، اراک، ایران.گروه پرستاری، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی اراک، اراک، ایران.
گروه پرستاری، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی اراک، اراک، ایران.
شاپا
1735-53382008-644X




