• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مطالعات منابع انسانی
    • دوره 10, شماره 2
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مطالعات منابع انسانی
    • دوره 10, شماره 2
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    ترویج رفتارهای فرانقش و همکاری کارکنان از راه ارتباطات درون‌سازمانی: مطالعۀ میانجی‌گری ابهام نقش و تعهد سازمانی

    (ندگان)پدیدآور
    اکبری, محسناسماعیل پور, رضاآل طه, سید حسنقویدل, آزاده
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    1.756 مگابایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    زمینه و هدف: تمایل به انجام رفتارهای سازنده و داوطلبانه و همکاری مؤثر با کارکنان به شناخت و بهسازی بسترهای مناسب نیاز دارد. بدین منظور پژوهش حاضر نقش ارتباطات درون‌سازمانی را با میانجی‌گری ابهام در نقش و تعهد سازمانی بررسی کرده است. روش‌شناسی: این پژوهش کاربردی و توصیفی - همبستگی است. جامعه آماری آن را کارکنان شرکت آب منطقه‌ای استان گیلان به تعداد 1008 نفر تشکیل می‌دهند که از میان آنها 278 نفر به صورت تصادفی عنوان نمونه آماری انتخاب شده‌اند. تجزیه و تحلیل داده‌های گردآوری شده با کمک پرسشنامه به روش مدل‌یابی معادلات ساختاری و با استفاده از نرم افزارهای اس.پی.اس.اس و اسمارت پی‌.ال‌اس تجزیه و تحلیل شده‌اند. یافته‌ها: ارتباطات درون سازمانی با تعهد سازمانی رابطه مستقیم و با ابهام نقش رابطه معکوس دارد. تعهد سازمانی نیز با رفتار فرانقش و همکاری کارکنان رابطه مستقیم و ابهام نقش با رفتار فرا نقش رابطه معکوس دارد ولی رابطه آن با همکاری کارکنان تایید نشد.  نتیجه‌گیری: بهسازی ارتباطات درون‌سازمانی می‌تواند با افزایش آگاهی و علاقمندی نسبت به اهداف و ماموریت سازمان و نقش‌ مورد انتظار از کارکنان تمایل به انجام رفتارهای فرانقش و همکاری برای دستیابی به این اهداف را تقویت کند.
    کلید واژگان
    ارتباطات درون سازمانی
    ابهام نقش
    تعهد سازمانی
    همکاری کارکنان
    رفتار فرانقش

    شماره نشریه
    2
    تاریخ نشر
    2020-07-22
    1399-05-01
    ناشر
    دانشگاه هوایی شهید ستاری- دانشکده مدیریت
    سازمان پدید آورنده
    دانشیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران
    دانشیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران
    دانشجوی دکتری رفتار سازمانی و مدیریت منابع انسانی، دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
    کارشناس ارشد مدیریت بازاریابی، موسسه آموزش عالی راهبرد شمال، رشت، ایران

    شاپا
    91/39176
    URI
    https://dx.doi.org/10.22034/jhrs.2020.225070.1392
    http://www.jhrs.ir/article_111009.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/66745

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب