ترویج رفتارهای فرانقش و همکاری کارکنان از راه ارتباطات درونسازمانی: مطالعۀ میانجیگری ابهام نقش و تعهد سازمانی
(ندگان)پدیدآور
اکبری, محسناسماعیل پور, رضاآل طه, سید حسنقویدل, آزادهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
زمینه و هدف: تمایل به انجام رفتارهای سازنده و داوطلبانه و همکاری مؤثر با کارکنان به شناخت و بهسازی بسترهای مناسب نیاز دارد. بدین منظور پژوهش حاضر نقش ارتباطات درونسازمانی را با میانجیگری ابهام در نقش و تعهد سازمانی بررسی کرده است. روششناسی: این پژوهش کاربردی و توصیفی - همبستگی است. جامعه آماری آن را کارکنان شرکت آب منطقهای استان گیلان به تعداد 1008 نفر تشکیل میدهند که از میان آنها 278 نفر به صورت تصادفی عنوان نمونه آماری انتخاب شدهاند. تجزیه و تحلیل دادههای گردآوری شده با کمک پرسشنامه به روش مدلیابی معادلات ساختاری و با استفاده از نرم افزارهای اس.پی.اس.اس و اسمارت پی.الاس تجزیه و تحلیل شدهاند. یافتهها: ارتباطات درون سازمانی با تعهد سازمانی رابطه مستقیم و با ابهام نقش رابطه معکوس دارد. تعهد سازمانی نیز با رفتار فرانقش و همکاری کارکنان رابطه مستقیم و ابهام نقش با رفتار فرا نقش رابطه معکوس دارد ولی رابطه آن با همکاری کارکنان تایید نشد. نتیجهگیری: بهسازی ارتباطات درونسازمانی میتواند با افزایش آگاهی و علاقمندی نسبت به اهداف و ماموریت سازمان و نقش مورد انتظار از کارکنان تمایل به انجام رفتارهای فرانقش و همکاری برای دستیابی به این اهداف را تقویت کند.
کلید واژگان
ارتباطات درون سازمانیابهام نقش
تعهد سازمانی
همکاری کارکنان
رفتار فرانقش
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2020-07-221399-05-01
ناشر
دانشگاه هوایی شهید ستاری- دانشکده مدیریتسازمان پدید آورنده
دانشیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایراندانشیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران
دانشجوی دکتری رفتار سازمانی و مدیریت منابع انسانی، دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
کارشناس ارشد مدیریت بازاریابی، موسسه آموزش عالی راهبرد شمال، رشت، ایران




