شناسایی و سطحبندی عوامل مؤثر بر تصمیمگیری اخلاقی در سازمان با استفاده از مدلسازی ساختاری ـ تفسیری
(ندگان)پدیدآور
امینی, علیرضاشاهین, وحیدهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
زمینه و هدف: توجه مدیران به پیامدها و جوانب اخلاقی تصمیمگیریهای سازمانی میتواند به ارتقای وجهه و اعتبار اجتماعی سازمان یاری رساند. در این راستا پژوهش حاضر به شناسایی و تعیین روابط میان عوامل مؤثر بر تصمیمگیری اخلاقی پرداخته است. روششناسی: این پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش آمیختۀ متوالی (کیفی ـ کمی) است. شناسایی عوامل مورد نظر با روش فراترکیب و تعیین روابط میان آنها به کمک مدلسازی ساختاری ـ تفسیری انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش در بخش اول شامل پژوهشهای موجود و قابلدسترس در پایگاههای علمی معتبر کشور در زمینه تصمیمگیری اخلاقی و در بخش دوم مدیران و کارکنان شرکت دانا سرمایه شهر شیراز که درگیر مسائل مالی هستند بوده است. نمونهگیری با روش هدفمند انجام شده است. یافتهها: مهمترین عوامل مؤثر بر تصمیمگیری اخلاقی شامل 15 عامل فردی، سازمانی، اجتماعی و محیطی بوده است که روابط آنها در قالب شش سطح تأثیرگذاری ارائه شده است. نتیجهگیری: ترویج تصمیمگیری اخلاقی در میان مدیران نیازمند تقویت پیشایندهای آن است و در اولویت قرار دادن عوامل دارای بیشترین اثرگذاری به ارتقای اثربخشی این تلاشها کمک خواهد کرد.
کلید واژگان
تصمیمگیری اخلاقیفراترکیب
مدلسازی ساختاری تفسیری
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2020-04-201399-02-01
ناشر
دانشگاه هوایی شهید ستاری- دانشکده مدیریتسازمان پدید آورنده
استادیار مدیریت رفتاری، دانشگاه شیراز، شیراز، ایرانکارشناسی ارشد مدیریت کسبوکار، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران




