تأثیر اعتماد عاطفی و شناختی بر یادگیری فردی: مطالعۀ نقش میانجی شبکههای اجتماعی و تسهیم دانش
(ندگان)پدیدآور
رجبی, مریمفکور ثقیه, امیرمحمدخوراکیان, علیرضانوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
زمینه و هدف: شبکههای اجتماعی بر پایۀ اعتماد گسترش یافتهاند و میتوانند با آسانسازی به اشتراکگذاری دانش به یادگیری فردی یاری رسانند. این پژوهش با هدف بررسی تأثیر اعتماد عاطفی و شناختی بر استفاده از شبکههای اجتماعی و تسهیم دانش بر یادگیری انجام شده است. روششناسی: این پژوهش از نگاه هدف، کاربردی و بر اساس ماهیت جمعآوری دادهها پیمایشی است. جامعۀ آماری آن را معلمان مدارس متوسطه آموزش و پرورش مشهد که در شبکههای اجتماعی عضو هستند تشکیل میدهند که از میان آنها 375 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدهاند. برای تحلیل دادهها نیز از معادلات ساختاری و نرمافزار اموس و اس پی اس اس استفاده شده است. یافتهها: اعتماد عاطفی و شناختی بر استفاده از شبکههای اجتماعی تأثیر مثبت داشتهاند. اثر مثبت کاربرد شبکههای اجتماعی بر تسهیم دانش و همچنین تأثیر مثبت تسهیم دانش بر یادگیری فردی تأیید شده است. نتیجهگیری: با افزایش اعتماد میانفردی میتوان بستری مناسب برای ترویج استفاده از شبکههای اجتماعی، برای به اشتراکگذاری دانش در میان معلمان فراهم ساخت که نتیجۀ آن ارتقای کیفی نظام آموزشی در مدارس خواهد بود.
کلید واژگان
اعتماد عاطفیاعتماد شناختی
شبکه های اجتماعی
تسهیم دانش
آموزش و پرورش
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2020-02-201398-12-01
ناشر
دانشگاه هوایی شهید ستاری- دانشکده مدیریتسازمان پدید آورنده
کارشناس ارشد مدیریت فناوری اطلاعات ، دانشکده علوم اداری و اقتصادی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایراناستادیار، گروه مدیریت دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
دانشیار، گروه مدیریت دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران