نقش میانجی مبادلۀ رهبر ـ عضو در ارتقای نوآوری فردی از رهگذر رهبری پدرسالارانه
(ندگان)پدیدآور
یزدانی, حمیدرضاقرآنی, سید فرامرزنیکخواه کیارمش, روحا...کاملی, علیرضانوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
زمینه و هدف: در عصر داناییمحوری نوآوری قابلیتی مزیتساز است و وجود سبک رهبری تسهیلگر از جمله مهمترین پیشنیازهای آن به شمار میرود. پژوهش حاضر به بررسی رابطۀ بین مؤلفههای رهبری پدرسالارانه، مبادلۀ رهبر ـ عضو و نوآوری کارکنان پرداخته است. روششناسی: این پژوهش کاربردی، توصیفی، پیمایشی و از نوع همبستگی است. جامعۀ آماری آن شامل کارکنان اداره کل تربیت بدنی استان اصفهان به تعداد 400 نفر بوده است که 196 نفر از آنها به عنوان نمونه انتخاب شدهاند. دادههای گردآوری شده به وسیلۀ پرسشنامه با ساتفاده از نرمافزارهای Lisrel ، Smart PLS و SPSS تجزیه و تحلیل شدهاند. یافتهها: رهبری خیرخواه و رهبری مقتدرانه بر مبادلۀ رهبر عضو اثرگذاری معناداری دارند، اما مبادلۀ رهبر ـ عضو بر نوآوری اثرگذار نبوده و نقش میانجی معناداری نیز در تأثیر رهبری پدرسالارانه بر نوآوری ایفا نکرده است. نتیجهگیری: به کارگیری سبک رهبری متناسب با ماهیت فرهنگی و الزامات سازمانی میتواند نوآوری مورد نیاز برای بهرهوری پایدار سازمان را ترویج و تسهیل کند.
کلید واژگان
رهبری اخلاقیرهبری پدرسالارانه
رهبری خیرخواهانه
رهبری مقتدرانه
مبادلۀ رهبر ـ عضو
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2019-11-221398-09-01
ناشر
دانشگاه هوایی شهید ستاری- دانشکده مدیریتسازمان پدید آورنده
استادیار مدیریت منابع انسانی، دانشکده مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایراناستادیار مدیریت دولتی، دانشکدۀ مدیریت، دانشگاه هوایی شهید ستاری، تهران، ایران
کارشناسی ارشد مدیریت منابع انسانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران
دانشجوی دکتری مدیریت منابع انسانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران
شاپا
91/39176Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
ارائه الگوی رهبری هوشمند برای سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی
طوسی, علیرضا؛ سنجری, احمدرضا؛ قیومی, عباسعلی؛ احدی, پرویز (دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار, 2020-05-21)این پژوهش با هدف ارائه الگویی برای رهبری هوشمند در سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی انجام شد. پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر ماهیت گردآوری دادهها، آمیخته است. دادهها در دو مرحله کیفی و کمی جمعآوری شد. در مرحله کیفی ...
-
تبیین مولفه ها ی رهبری سازمان های آموزشی از منظر قرآن کریم
هاشم زاده, معصوم؛ رضا اراسته, حمید؛ عباسیان, حسین؛ رضا زین آبادی, حسن (معاونت تربیت وآموزش, 2018-06-22)رهبری در سازمانهای آموزشی به دلیل ارتباط باتربیت انسان، از اهمیت ویژهای برخوردار است .خداوند متعال، رهبری تربیت انسان را به عهده گرفته و قرآن را بهعنوان برنامه عملیاتی تربیت انسان نازل کرده و در آن تمام ابعاد تربیت انسان ...
-
تبیین مولفه ها ی رهبری در سازمان های آموزشی از منظر قرآن کریم
هاشم زاده, معصوم؛ رضا اراسته, حمید؛ عباسیان, حسین؛ رضا زین آبادی, حسن (معاونت تربیت وآموزش ناجا, 2018-12-22)هدف این پژوهش تبیین مؤلفههای رهبری در سازمانهای آموزشی از منظر قرآن کریم است. این پژوهش به لحاظ هدف کاربردی و به لحاظ روش، توصیفی -کیفی و شیوه جمعآوری دادهها، بررسی اسناد و تجزیهوتحلیل دادهها بر اساس تحلیل مضمون است. ...




