• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • روانشناسي معاصر، دوفصلنامه انجمن روانشناسي ايران
    • دوره 6, شماره 2
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • روانشناسي معاصر، دوفصلنامه انجمن روانشناسي ايران
    • دوره 6, شماره 2
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    رابطه نگرش، اطلاعات کلامی و مهارت‌های ذهنی با پیشرفت تحصیلی درس علوم

    (ندگان)پدیدآور
    فردایی, کیوانکیامنش, علیرضافرزاد, ولی الله
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    1.509 مگابایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    پژوهشي
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    این پژوهش با هدف بررسی روابط ساختاری بین مهارت‌های ذهنی، اطلاعات کلامی و نگرش نسبت به علوم با پیشرفت تحصیلی علوم دانش‌آموزان سوم راهنمایی صورت گرفت. تعداد 700 دانش‌آموز (350 پسر ، 350 دختر) از بین دانش‌آموزان سال سوم راهنمایی شهر تهران انتخاب شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات شامل آزمون محقق ساخته مهارت‌های ذهنی-اطلاعات کلامی و مقیاس نگرش سنج علوم آیکن (AASS) بوده است.نتایج پژوهش نشان داد که مولفه‌های مربوط به مهارت‌های ذهنی (یادگیری تمیز، یادگیری مفاهیم، یادگیری قواعد و حل مساله) از روابط پیش‌نیازی برخوردار بوده و نگرش دانش‌آموزان نسبت به علوم به طور معنادار از مفاهیم یاد گرفته شده و اطلاعات کلامی دانش‌آموزان تاثیر می‌پذیرد. نتایج بیانگر آن است که پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان در درس علوم تحت تاثیر میزان اطلاعات کلامی و مهارت‌های حل مساله آنان بوده و نگرش دانش‌آموزان نسبت به علوم نقش اثرگذاری در پیش‌بینی پیشرفت تحصیلی آنان در این درس ندارد. به عبارت دیگر نتایج حاکی از آن است که مولفه‌های شناختی و مهارت‌های ذهنی و همچنین دانش کلامی حاصل شده در فرایند یادگیری تاثیر زیادی در پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان ایفا نموده، به گونه‌ای که شاید بتوان تاثیر عوامل عاطفی و نگرشی را در مرتبه دوم و به عنوان منابع تعدیل‌کننده فرایند یادگیری مورد توجه قرار داد. نتایج، همچنین نشان داد که در فرایند یادگیری، دختران بیشتر از روش‌های حفظ مطالب و ذخیره سازی دانش و مهارت‌ها استفاده می‌کنند؛ در حالی که فرایند یادگیری پسران بیشتر از مهارت‌های مرتبط با استدلال و تفکر قیاسی تاثیر می‌پذیرد.
    کلید واژگان
    هدف‌ آموزشی
    بازده‌ یادگیری
    پیشرفت تحصیلی
    تخصصي

    شماره نشریه
    2
    تاریخ نشر
    2012-02-01
    1390-11-12
    ناشر
    انحمن روانشناسی ایران
    سازمان پدید آورنده
    دانشگاه تربیت معلم تهران
    دانشگاه تربیت معلم تهران

    شاپا
    2008-1243
    URI
    http://bjcp.ir/article-1-43-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/663874

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب