جستجو
در حال نمایش موارد 1 - 3 از 3
جهانیشدن و اندازه دولت: آزمون فرضیه رودریک
(کمیسیون نظارت دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام, 2015-08-23)
(صحت مطالب مقاله بر عهده نویسنده است و بیانگر دیدگاه مجمع تشخیص مصلحت نظام نیست)
براساس نظریه رودریک (1998) تحت عنوان فرضیه رودریک، جهانیشدن اقتصادی میتواند اندازه دولت را افزایش دهد. در این راستا، مقاله حاضر سعی دارد با ارائه یک الگوی مفهومی در زمینه عوامل مؤثر بر اندازه دولت و آزمون تجربی آن از طریق تحلیلهای همانباشتگی پانلی با وابستگی مقطعی و روش بهروزرسانی مکرر و کاملاً تعدیلشده (Cup-FM) (ارائهشده توسط بای و همکاران (2009)) با استفاده از دادههای 8 کشور در حال توسعه و اسلامی گروه D8، رابطه بین جهانیشدن اقتصادی و اندازه دولت را بررسی کند. به این منظور از جنبه اقتصادی شاخص جهانیشدن KOF، بهعنوان شاخص جهانیشدن اقتصادی استفاده شده است. این جنبه، شامل جریانهای واقعی تجارت از قبیل تجارت، سرمایهگذاری مستقیم خارجی و سرمایهگذاری در سبد سهام و همچنین موانع تجارت از قبیل محدودیتها و تعرفهها بر روی جریانهای واقعی است. نتایج این تحقیق حاکی از تأثیر مثبت جهانیشدن اقتصادی بر اندازه دولت و در نتیجه تأیید فرضیه رودریک برای کشورهای مورد مطالعه است. نتایج دیگر این تحقیق، نشاندهنده تأثیرپذیری مثبت و معنادار اندازه دولت از تولید ناخالص داخلی سرانه (تأیید قانون واگنر) و خالص دموکراسی و تأثیرپذیری منفی آن از درجه شهرنشینی است....
"نقش مخارج دولت در تامین زیرساخت های اقتصادی – اجتماعی و کاهش فقر در ایران"
(کمیسیون نظارت دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام, 2015-08-23)
(صحت مطالب مقاله بر عهده نویسنده است و بیانگر دیدگاه مجمع تشخیص مصلحت نظام نیست)
هدف اصلی این تحقیق، بررسی اثرات انواع مخارج دولت بر کاهش فقر در ایران است. در این مطالعه برآورد عوامل موثر بر فقر بر اساس آمارهای سری زمانی برای دورههای 1391-1360و سیستم معادلاتی از متغیرهای تاثیرگذار بر فقر بر اساس ادبیات موجود برآورد گردیده است. این سیستم معادلات شامل توابع فقر، بهرهورینیروی کار، دستمزد، اشتغال، دستیابی به زیرساختهای اقتصادی (برق، آب، تلفن) و اجتماعی (آموزش، بهداشت) است، که بر طبق آزمون اریب همزمانی و تست قطری بودن ماتریس واریانس- کوواریانس جملات پسماندها از روش حداقل مربعات سه مرحلهای استفاده شده است. هزینههای دولت در امور مختلف اثرات متفاوتی را بر فقر دارند، بنابراین هزینههای دولت به تفکیک امور اجتماعی شامل (آموزش، بهداشت، تامین اجتماعی، مسکن، عمران شهری و عمران روستایی) و امور اقتصادی (برق، آب، تلفن و راه) در نظر گرفته شده و اثرات نهایی مخارج دولت بر فقر از طریق محاسبه کششهای جزیی محاسبه گردیده است. نتایج این مطالعه نشان میدهد، سرمایهگذاری عمومی در بخشهای بهداشت، آموزش، تامین اجتماعی و زیرساختهایی مانند جاده و مخابرات اثرات مثبت و معنیداری بر کاهش فقر دارند و همچین صرف هزینه در امور اجتماعی نیز برکاهش فقر تاثیرگزار بوده و منفعت بیشتری در مقایسه با توسعه زیرساختهای اقتصادی را نصیب فقرا نموده است.
...
بهبود پارتویی توزیع درآمد و سیاستگذاری مالیاتی در ایران
(کمیسیون نظارت دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام, 2015-08-23)
(صحت مطالب مقاله بر عهده نویسنده است و بیانگر دیدگاه مجمع تشخیص مصلحت نظام نیست)
مالیات به عنوان یکی از کلیدیترین سیاستهای مالی دولت در دوران رهاسازی اقتصاد از وابستگی به درآمدهای نفتی از جمله دوره جنگ، تحریم اقتصادی و قرارگیری در مسیر اقتصاد مقاومتی مطرح بوده و کارآمدی آن نقش بسزایی در فرایند توسعه کشور به خصوص بهبود شرایط توزیع درآمد دارد. هدف از مطالعه حاضر بررسی اثر کارآمدی انواع مالیات بر مصرف و درآمد بر بهبود پارهتویی توزیع درآمد کشور، با استفاده ازتجزیه تحلیل رگرسیون حداقل مربعات معمولی (LS ) برای سالهای 1351 الی 1391 است. نتایج این مطالعه نشان داد که طی سالهای مورد بررسی، متغیرهای تورم، بیکاری و تولید ناخالص داخلی باعث افزایش ضریب جینی و نابرابرتر شدن وضعیت توزیع درآمد و متغیرهای درآمد مالیاتی، نرخ باسوادی، مربع تولید ناخالص داخلی، نسبت هزینههای عمرانی به هزینههای جاری دولت باعث بهبود وضعیت توزیع درامد شدهاند. همچنین مشخص گردید که متغیر مالیات بر درآمد، مالیات بر درآمد با یک وقفه، مالیات بر مصرف و مالیات بر مصرف با یک وقفه اثر معناداری بر ضریب جینی داشته و باعث بهبود وضعیت توزیع درآمد شدهاند. همچنین مطالعه حاضر فرضیه کوزنتس را مورد تأیید قرار میدهد....