ارزیابی پارامتری تأثیر شکل هندسی و جنس فولاد صفحهی اتصال بر عملکرد چرخهای مهاربندهای کمانش تاب
(ندگان)پدیدآور
صابری, وحیدصابری, حمیدهاشمی, سیده وحیدهصادقی, عباسعلینوع مدرک
Textمقاله علمی-پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مهاربندهای کمانش تاب بهطور معمول از یک هستهی فولادی که در یک غلاف فولادی پر شده با بتن میباشند، ساخته میشوند. هستهی فولادی بر اساس مقاومت محوری و با ظرفیت تسلیم فشاری و کششی بدون در نظرگیری گسیختگی طراحی میشود و غلافهای فولادی و بتنی مقاومت محوری و خمشی کافی را فراهم ساخته و از کمانش کلی مهاربندها جلوگیری میکند. در این تحقیق، اثر شکل هندسی و جنس فولاد صفحهی اتصال بر عملکرد چرخهای مهاربندهای کمانش تاب با استفاده از شبیهسازی اجزا محدودی موردبررسی قرار میگیرد. تعداد 6 نوع صفحهی اتصال بهصورت مستطیلی و منحنی شکل، با فولاد نرمه (ST37) و فولاد پر مقاومت کم آلیاژ (ST52) با و بدون سوراخ با جزئیات کامل در نرمافزار اجزا محدودی ABAQUS مدلسازی شده و نتایج حاصله در قالب مدهای خرابی و منحنیهای هیسترزیس نیرو-جابجایی موردمطالعه و مقایسه قرار میگیرند. در این تحقیق، برای اطمینان از روش مدلسازی و فرضیات مورداستفاده، یک نمونهی آزمایشگاهی مهاربند کمانش تاب در نرمافزار اجزا محدودی ABAQUS صحت سنجی شده است. نتایج این مطالعه حاکی از تأثیر قابلملاحظه اثر شکل هندسی صفحهی اتصال و جنس آن بر عملکرد چرخهای قابهای دارای مهاربندهای کمانش تاب میباشد.
کلید واژگان
مهاربند کمانش تابصفحه ی اتصال
شکل هندسی
جنس فولاد
مد خرابی
منحنی هیسترزیس
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2020-02-201398-12-01
ناشر
Papyrus PressPapyrus Press
سازمان پدید آورنده
استادیار دانشکده عمران دانشگاه ایوانکی، سمنان، ایراناستادیار، دانشکده عمران، دانشگاه غیرانتفاعی ایوانکی، سمنان، ایران
دانشجوی دکتری، گروه مهندسی عمران، دانشکده مهندسی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران
دانشجوی دکتری، گروه مهندسی عمران، دانشکده مهندسی، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران.
شاپا
2588-68862588-7122




