بررسی مشارکت سیاسی و رفتار رأیدهی شهرتهران با تأکید بر نقش رسانه ملی (مطالعه موردی یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران)
(ندگان)پدیدآور
پدیدآور نامشخصنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
بررسی مشارکت سیاسی و رفتار رأیدهی شهرتهران با تأکید بر نقش رسانه ملی (مطالعه موردی یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران) حسن شمسینی غیاثوند[1] شیرین رئوفی اوغانی[2] چکیده: در دوره جدید تاثیر نقش رسانهها بخصوص رسانههای نوین در شکل دهی به رای مردم، برجستهتر از گذشته بوده است. در یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری متغیرهای زیادی از جمله رسانه ملی در جهت دهی به رای مردم تهران تاثیرگذار بودهاند که این پژوهش به این مهم پرداخته است. نتایج بدست آمده نشان میدهد که بین برگزاری مناظرههای انتخاباتی و مشارکت سیاسی شهروندان تهرانی در انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری رابطه معناداری وجود دارد. نتایج حاصله نشان میدهد، از مجموع 400 نفر از پاسخگویان به پرسشنامه، رسانه ملی را در اولویت نخست منبع اطلاعاتی مباحث انتخابات در نظر گرفتند. این موضوع نشان دهنده جایگاه رسانه ملی در میان دیگر رسانهها است. همچنین بین نوع رسانه (منبع اطلاعاتی). به این معنا که هرچه میزان انتخاب و مراجعه شهروندان به رسانه ملی بیشتر باشد، مشارکت سیاسی نیز بیشتر خواهد بود. همچنین معتتقد بودند رسانه ملی در شفافسازی و طرح دیدگاههای نامزدها موفق بوده است. واژگان کلیدی: رسانه ملی، مشارکت، انتخابات [1]- استادیار و عضو هیئت علمی، داهشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه آزاد اسلامی، تاکستان، قزوین، ایران shamsini_h@yahoo.com [2]- دانشجوی کارشناسی ارشد، علوم سیاسی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران تاریخ دریافت: 5/6/1394- تاریخ پذیرش: 26/6/1394
کلید واژگان
رسانه ملیمشارکت
انتخابات
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2015-11-221394-09-01




