جایگاه شبکه های اجتماعی در پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری امریکا در سال 2016
(ندگان)پدیدآور
پدیدآور نامشخصنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
جایگاه شبکه های اجتماعی در پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری امریکا در سال 2016
دکتر آرمین امینی [1]
علی رضایی پناه [2]
چکیده:
از دیدگاه سیاسی- فرهنگی، اینترنت، دموکراسی، عرصه خصوصی، قدرت سیاسی و سلطه را دچار تغییرات خاصی نموده است که بالطبع با توجه به این تغییرات، حقوق زنان، تعاملات قدرت با زنان، نهادهای دولتی و غیردولتی مرتبط با زنان، رفتار مردان با زنان، قدرت اقتصادی زنان و ادبیات سیاسی و ... نیز دچار تحولات خاصی شده است.
هدف این پژوهش، بررسی انتخابات ریاست جمهوری 2016 امریکا از زوایای مختلف است. یکی از این ابعاد جایگاه پوپولیسم در پیروزی ترامپ در انتخابات است. البته ظهور پوپولیسم در کشورهای توسعه یافته را میتوان از زوایای گوناگونی چون روان شناختی، سیاسی و اقتصادی مورد بررسی قرار داد. بطور مثال میتوان به جهانی شدن، افزایش شکافهای طبقاتی و... اشاره کرد. در انتخابات ریاست جمهوری امریکا دلایل مختلف اجتماعی، سیاسی، روان شناختی در ظهور پوپولیسم تاثیرگذار بودند چنانکه در بعد اجتماعی میتوان به شکلگیری پوپولیسم فنی، شکافهای اجتماعی، شکافهای طبقاتی، شکاف های هویتی، تاکید بر فاسد بودن کل سیستم و نظام سیاسی را مد نظر قرار داد. البته دلایل شخصیتی ترامپ همانند فقدان سابقه سیاسی، زبان و ادبیات سیاسی، عدم اشنایی مردم با ترامپ، تبدیل کردن خود به یک برند و خود را مخالف وضع موجود نشان دادن تاثر خاصی در پدیده پوپولیسم داشت.
واژگان کلیدی: امریکا، انتخابات، ریاست جمهوری، شبکههای اجتماعی، ترامپ
[1] - استادیار و عضوهیئت علمی، گروه علوم سیاسی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، البرز، ایران
amini@yahoo.com
[2] - دانش آموخته کارشناسی ارشد، علوم سیاسی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه آزاد اسلامی، تاکستان، قزوین، ایران
A_Rezaei@yahoo.com
تاریخ دریافت: 16/3/1396- تاریخ پذیرش:31/3/1396
کلید واژگان
امریکاانتخابات
ریاست جمهوری
شبکههای اجتماعی
ترامپ
شماره نشریه
8تاریخ نشر
2017-08-231396-06-01




