مدل پلتفرم داده بزرگ و نقش آن در کیفیت داده و هوشمندی کسب و کار
(ندگان)پدیدآور
ملایی, نجمهطهماسبی, عباسنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هوش کسب و کار به استناد پایگاههای ذخیرهسازی دادهها و تحلیل آن به تصمیمگیری در فعالیتهای هوشمند تجاری و کسب و کار کمک میکند. در این پژوهش «فناوریهای داده بزرگ» به مجموعهای از زیرساختهای رایانش داده، ذخیرهسازی داده، رویکرد تجزیهوتحلیل داده، مصورسازی داده، خودکارسازی داده، امنیت و حریم خصوصی تقسیم شده است. چالشهای ناشی از عدم کیفیت داده نیز به دو دسته چالشهای داخلی و خارجی تقسیم شدهاند. چالشهای داخلی بیکیفیتی دادهها با میزان آمادگی کسب و کار و فرهنگ سازمانی مرتبط بوده که استقرار پلتفرم داده بزرگ در ایجاد آمادگی و فرهنگ سازمان تأثیرگذار خواهد بود. در پلتفرم داده بزرگ پیشنهادی با توجه به دو فاکتور شناخت حوزههای داده و سنجش میزان آمادگی، از هر یک از فناوریهای داده بزرگ، نرمافزار و سختافزار متناسب انتخاب میگردد. جمعآوری داده متغیرهای مدل به وسیله پرسشنامه محقق ساخته صورت گرفته و حجم نمونه نیز به صورت نمونهگیری در دسترس تعداد 37 نفر از مدیران و کارشناسان کسب و کار را شامل شده است. دادهها در روش معادلات ساختاری کمترین مربعات جزیی در فضای نرمافزاری اسمارت پی ال اس نگارش 3 مدلسازی شده و نتایج حاکی از آن است که طراحی پلتفرم داده بزرگ و چالشهای کیفیت داده نسبت به دیگر متغیرهای مورد بررسی دارای بالاترین میزان اثر بر هوشمندسازی کسب و کار هستند. همچنین با توجه به ماتریس اهمیت – عملکرد، طراحی پلتفرم داده بزرگ، فناوریهای داده بزرگ و سنجش میزان پذیرش کسب و کار به ترتیب دارای بیشترین درصد اهمیت و عملکرد در مدل میباشند.
کلید واژگان
کیفیت دادهپلتفرم داده بزرگ
هوشمندی کسب و کار
چالشهای بیکیفیتی داده
تاریخ نشر
2019-08-231398-06-01
ناشر
دانشگاه صنعتی مالک اشترسازمان پدید آورنده
بیمه ملتکارشناس ارشد تحقیقات صنعتی




