| dc.contributor.author | یغمائی, گلنار | fa_IR |
| dc.contributor.author | کمال الدینی, دکترسید محمدباقر | fa_IR |
| dc.contributor.author | صادق زاده, دکترمحمود | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-08T19:21:43Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-29T19:21:43Z | |
| dc.date.available | 1399-07-08T19:21:43Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-29T19:21:43Z | |
| dc.date.issued | 2018-11-22 | en_US |
| dc.date.issued | 1397-09-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2019-08-10 | en_US |
| dc.date.submitted | 1398-05-19 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | یغمائی, گلنار, کمال الدینی, دکترسید محمدباقر, صادق زاده, دکترمحمود. (1397). مدرنیته و شعر فارسی در دو دهه سی و چهل خورشیدی. جستار نامه: ادبیات تطبیقی (فارسی- انگلیسی), 2(5), 103-134. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2645-4882 | |
| dc.identifier.issn | 2645-4874 | |
| dc.identifier.uri | http://www.jostarnameh.ir/article_667024.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/65004 | |
| dc.description.abstract | در نوشته حاضر که حاصل پژوهشی از نوع تاریخی، توصیفی و تحلیلی و از نظر نحوه گردآوری دادهها، کتابخانهای است، پس از نگاهی گذرا به ادبیات مشروطه در برخورد با تمدّن غرب، مشخصههای شعر فارسی در شکل و محتوا در دهههای سی و چهل خورشیدی برشمرده شده است. شکستن قالبها و اوزان کهن در عین رعایت یا عدم رعایت وزن و قافیه، به کار بردن مضامین و پیامهای سیاسی و اجتماعی تحت تأثیر ادبیات مشروطه و نیز سمبولیسم فرانسه، تأکید بر ابهامگویی، بهرهگیری از هر پدیده طبیعی و اجتماعی بهصورت نمادین برای نقد سیاسی و اجتماعی و ظهور «شعر سپید» و «شعر موج نو»، از مشخصات مهمتر شعر این دوره شناختهشده است. علاوه بر این، پیدایش «شعر مقاومت» و «شعر چریکی» و بعضاً «پریشانگویی و نامفهومسرایی» و ظهور تصنّعی جریانهای شعری و ظهور پیام بازگشت به خویشتن اسلامی بهویژه در دهه چهل را میتـوان از مشخصههای دیگر شعـر در ایـن دهه دانست. مدرنیتـه به دو صـورت مستقیم (آشنایی با ادبیات و شعر غرب) و غیرمستقیم (شکلدادن به گروهبندیهای اجتماعی، جریانهای فرهنگی، دگرگونیهای سیاسی و درهمتنیده شدن آنها) بر شعر این دوره تأثیر گذاشته است. ستیز قلمی بین حامیان قالبهای سنّتی شعر و شعر نو، اختلافنظر بین شاعران «موج نو» و «شعر نو» و چند شاخه شدن شعر و شاعران، همه انعکاس همین گروهبندیهای اجتماعی و جریانهای فرهنگی بوده که یا تحت تأثیر مدرنیته شکلگرفته و یا بر اثر نفوذ مدرنیته از حالت خفته به حالت فعّال درآمده است | fa_IR |
| dc.format.extent | 460 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | جستار نامه: ادبیات تطبیقی (فارسی- انگلیسی) | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Jostarnameh
Journal of comparative Literature Studies | en_US |
| dc.subject | رمانتیسم | fa_IR |
| dc.subject | سمبولیسم | fa_IR |
| dc.subject | شعرسنّتی | fa_IR |
| dc.subject | شعرنو | fa_IR |
| dc.subject | محتوا و مضمون | fa_IR |
| dc.subject | مدرنیته | fa_IR |
| dc.title | مدرنیته و شعر فارسی در دو دهه سی و چهل خورشیدی | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشگاه پیام نور -یزد-ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | ادبیات و علوم انسانی-دانشگاه پیام نور-مرکز یزد-یزد- ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد، یزد، ایران. | fa_IR |
| dc.citation.volume | 2 | |
| dc.citation.issue | 5 | |
| dc.citation.spage | 103 | |
| dc.citation.epage | 134 | |