• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه علمی تخصصی دانش انتظامی بوشهر
    • دوره 10, شماره 38
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه علمی تخصصی دانش انتظامی بوشهر
    • دوره 10, شماره 38
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تأثیر آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT) بر خودنظم‏دهی تحصیلی و نشخوار فکری

    (ندگان)پدیدآور
    آتشی, فلکنازعبدعلی, حمیدکمالی, جوادانصاری پور, محجوبه
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    910.8کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    زمینه و هدف: یکی از مداخلاتی که می‏تواند در بهبود خودنظم‏دهی تحصیلی و نشخوار فکری نقش مهمی داشته باشد، آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT) است. رویکرد پذیرش و تعهد جز موج سوم رفتاردرمانی است. به طور کلی به درمان‏های موج سوم درمان‏های مبتنی بر پذیرش یا درمان‏های مبتنی بر پذیرش و ذهن آگاهی گفته می‏شود که طیفی از رویکرد ها را شامل می‏شود.پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT) بر خودنظم‏دهی تحصیلی و نشخوار فکری دانش‏آموزان انجام شد. روش تحقیق: پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه تجربی (شبه آزمایشی) است که با طرح پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری به همراه گروه کنترل انجام شد. جامعه ی پژوهش شامل تمامی دانش‌آموزان دختر ۱6 تا ۱۸ مدارس دولتی شهر بوشهر در سال تحصیلی ۹8-۱۳۹7 بود که شرایط ورود به مطالعه را دارا بودند. شیوه نمونه گیری تصادفی خوشه‏ای چندمرحله‏ای از بین دانش‏آموزان جامعه فوق 383 نفر (مطابق با برآورد از فرمول کوکران) انتخاب و با پرسشنامه خودنظم‏دهی تحصیلی و پرسشنامه نشخوار فکری مورد ارزیابی قرار گرفتند. نتایج و یافته‌های تحقیق: نتایج نشان داد که آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT) بر افزایش میزان خودنظم‏دهی تحصیلی و همچنین کاهش نشخوار فکری دانش‏آموزان اثربخش بوده است. بر طبق یافته‌ها با توجه به سودمندی آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT) بر بهبود خودنظم‏دهی تحصیلی و همچنین نشخوار فکری و نظر به کوتاه مدت بودن این مداخله، به نظر می‌رسد به کارگیری این روش روی طیف وسیعی از مشکلات رفتاری و شناختی سودمند باشد.
    کلید واژگان
    آموزش مبتنی
    پذیرش و تعهد (ACT)
    خودنظم ‏دهی تحصیلی
    نشخوار فکری
    دانش ‏آموز

    شماره نشریه
    38
    تاریخ نشر
    2019-10-23
    1398-08-01
    ناشر
    فرماندهی انتظامی استان بوشهر
    سازمان پدید آورنده
    دکتری روانشناسی تعلیم و تربیت ، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد بوشهر
    روانشناس دانشگاه پیام نور واحد بوشهر
    معاون شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استانداری
    مددکار کلانتری

    شاپا
    225-0352
    767667
    URI
    http://boushehr.jrl.police.ir/article_94018.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/6498

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب