تأثیر آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT) بر خودنظمدهی تحصیلی و نشخوار فکری
(ندگان)پدیدآور
آتشی, فلکنازعبدعلی, حمیدکمالی, جوادانصاری پور, محجوبهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
زمینه و هدف: یکی از مداخلاتی که میتواند در بهبود خودنظمدهی تحصیلی و نشخوار فکری نقش مهمی داشته باشد، آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT) است. رویکرد پذیرش و تعهد جز موج سوم رفتاردرمانی است. به طور کلی به درمانهای موج سوم درمانهای مبتنی بر پذیرش یا درمانهای مبتنی بر پذیرش و ذهن آگاهی گفته میشود که طیفی از رویکرد ها را شامل میشود.پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT) بر خودنظمدهی تحصیلی و نشخوار فکری دانشآموزان انجام شد. روش تحقیق: پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه تجربی (شبه آزمایشی) است که با طرح پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری به همراه گروه کنترل انجام شد. جامعه ی پژوهش شامل تمامی دانشآموزان دختر ۱6 تا ۱۸ مدارس دولتی شهر بوشهر در سال تحصیلی ۹8-۱۳۹7 بود که شرایط ورود به مطالعه را دارا بودند. شیوه نمونه گیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای از بین دانشآموزان جامعه فوق 383 نفر (مطابق با برآورد از فرمول کوکران) انتخاب و با پرسشنامه خودنظمدهی تحصیلی و پرسشنامه نشخوار فکری مورد ارزیابی قرار گرفتند. نتایج و یافتههای تحقیق: نتایج نشان داد که آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT) بر افزایش میزان خودنظمدهی تحصیلی و همچنین کاهش نشخوار فکری دانشآموزان اثربخش بوده است. بر طبق یافتهها با توجه به سودمندی آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT) بر بهبود خودنظمدهی تحصیلی و همچنین نشخوار فکری و نظر به کوتاه مدت بودن این مداخله، به نظر میرسد به کارگیری این روش روی طیف وسیعی از مشکلات رفتاری و شناختی سودمند باشد.
کلید واژگان
آموزش مبتنیپذیرش و تعهد (ACT)
خودنظم دهی تحصیلی
نشخوار فکری
دانش آموز
شماره نشریه
38تاریخ نشر
2019-10-231398-08-01
ناشر
فرماندهی انتظامی استان بوشهرسازمان پدید آورنده
دکتری روانشناسی تعلیم و تربیت ، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد بوشهرروانشناس دانشگاه پیام نور واحد بوشهر
معاون شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استانداری
مددکار کلانتری
شاپا
225-0352767667




