• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • تعلیم و تربیت استثنایی
    • دوره 6, شماره 48
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • تعلیم و تربیت استثنایی
    • دوره 6, شماره 48
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی مقایسه ای خودپنداره و مؤلفه های آن در میان دانش آموزان نابینا و بینا (6تا 13-1-48تا 49- 1384)

    (ندگان)پدیدآور
    قمرانی, امیرنوری, شهرام
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    اصیل پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف از پژوهش حاضر، مقایسه خودپنداره و مؤلفه های آن (خودپنداره تحصیلی، اجتماعی، ورزشی و ارزشی) در دانش‌آموزان نابینا و بینا با توجه به جنسیت آنان بود. به عبارت دیگر، پژوهش حاضر به دنبال پاسخگویی به این سؤال بود که: «آیا میان دانش آموزان نابینا و بینا به لحاظ خودپنداره کلی و مؤلفه‌های آن، با توجه به متغیر جنسیت تفاوت وجود دارد؟» اطلاعات لازم جهت پاسخگویی به سؤال فوق، با استفاده از پرسشنامه خودپنداره منداگلیو و پی ریت (1995)، از نمونه‌ای به حجم 40` نفر، متشکل از 20 دانش آموز نابینا (10 دختر و 10 پسر) و 20 دانش آموز بینا (10 دختر و 10 پسر) جمع آوری شد. اطلاعات جمع آوری شده با استفاده از تحلیل واریانس دو عاملی (2×2) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج حاکی از آن بود که در خودپنداره کلی و مؤلفه های آن، میان دانش‌آموزان نابینا و بینا تفاوت معنی‌داری وجود ندارد، هر چند که میانگین نمرات کودکان بینا در خودپنداره کلی و مؤلفه‌های آن از کودکان نابینا بالاتر بود. به لحاظ عامل جنسیت نیز، علی‌رغم اینکه میانگین نمرات خودپنداره کلی، تحصیلی، و ارزشی دختران بیشتر از پسران بود ولی هیچ یک از این تفاوت‌ها به لحاظ آماری معنی دار نبود. همچنین در خود پنداره ورزشی، گرچه میانگین پسران بیش تر از دختران بود اما این تفاوت معنادار نبود. و تنها در بعد خودپنداره اجتماعی، دختران دارای خودپنداره اجتماعی بالاتر (64/13 = X ) و معنی دار  نسبت به پسران بودند. علاوه بر این تأثیر تعاملی جنسیت و نوع آزمودنی (نابینا و بینا)، بر خودپنداره کلی و مؤلفه‌های آن معنی‌دار نبود.
    کلید واژگان
    خودپنداره
    میان دانش‌آموزان نابینا و بینا
    بینا
    میانگین انحراف معیار میانگین انحراف
    انحراف معیار میانگین انحراف معیار
    جنسیت
    خودپنداره میانگین انحراف معیار میانگین
    دختران
    بررسی مقایسه‌ای خودپنداره
    مقایسه خودپنداره
    آسیب دیده بینایی

    شماره نشریه
    48
    تاریخ نشر
    2005-12-01
    1384-09-10
    ناشر
    سازمان آموزش و پرورش استثنایی

    شاپا
    1727-3145
    URI
    http://exceptionaleducation.ir/article-1-1903-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/647033

    Related items

    Showing items related by title, author, creator and subject.

    • بهینه سازی دو هدفه سبد پتروشیمی با الگوریتم تکاملی قدرت پارتو (SPEA2) با رویکردهای مختلف در انتخاب سبد 

      کریمی, آرزو؛ زکی پور, فاطمه (انجمن مهندسی مالی ایران, 2024-12-21)
      مسئله انتخاب سبد یک مسئله چند هدفه است؛ بنابراین ضرورت شناخت روش‌های حل مدل‌های انتخاب سبد از اهمیت بالایی برخوردار است. الگوریتم‌های فرا ابتکاری ایده‌های نوینی هستند که در همین راستا معرفی شدند. الگوریتم چند هدفه SPEA2 ...

    • بهینه سازی دو هدفه سبد پتروشیمی با الگوریتم تکاملی قدرت پارتو (SPEA2) با رویکردهای مختلف در انتخاب سبد 

      کریمی, آرزو؛ زکی پور, فاطمه (2024-12-21)
      مسئله انتخاب سبد یک مسئله چند هدفه است؛ بنابراین ضرورت شناخت روش‌های حل مدل‌های انتخاب سبد از اهمیت بالایی برخوردار است. الگوریتم‌های فرا ابتکاری ایده‌های نوینی هستند که در همین راستا معرفی شدند. الگوریتم چند هدفه SPEA2 ...

    • کاربرد مدل لوژستیک در همترازسازی داده‌ها: مورد مطالعه آزمون دکتری 

      پارساییان, مریم؛ نقی زاده, سیما؛ نادری, حبیب (انجمن آمار ایران, 2018-09-01)
      فرایند همترازسازی به‌منظور مقایسه نمرات حاصل از دو آزمون مختلف با موضوع‌های یکسان به ‌کار برده می‌شود. این پژوهش با هدف یافتن بهترین روش همترازسازی داده‌ها با استفاده از مدل لوژستیک انجام گرفته است.‎ از داده‌های آزمون دکتری ...

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب