اثر سالخوردگی جمعیت بر تقاضای مصرف در نقاط شهری ایران: دوره 1375 تا 1391
(ندگان)پدیدآور
دارابی, سعدالهمیرزایی, محمدراغفر, حسیننوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
در این مطالعه اثر سالخوردگی جمعیت بر تقاضای مصرف در نقاط شهری ایران طی سالهای 1375 تا 1391 مورد بررسی قرار گرفته است. از آنجا که هزینههای مصرف در طول چرخه زندگی بهطور قابل توجهی تغییر میکنند، ساختار مصرف کل نیز احتمالا با توجه به سالخوردگی جمعیت تغییر میکند. هدف از انجام این پژوهش، کندوکاو در مورد اثر سالخوردگی جمعیت بر تقاضای مصرف در سطح اقتصاد کلان از طریق برآورد ساختار مصرف کل است. این مطالعه از نوع تحلیل ثانویه میباشد که با استفاده از دادههای هزینه درآمد خانوار و به کمک روش شبه تابلویی انجام پذیرفته است. در این مطالعه 9 بخش از هزینههای خانوار، شامل خوراک، پوشاک، مبلمان و لوازم خانگی، بهداشت، ارتباطات، حمل و نقل، آموزش، کالاهای متفرقه و کالاهای بادوام، مورد بررسی قرار گرفته است تا روند کاهشی یا افزایشی این هزینهها در طول چرخه زندگی و بهویژه دوران سالخوردگی مورد ارزیابی قرار گیرد. نتایج نشان داد با افزایش سن و بهویژه از 60 سالگی به بعد، هزینههای مربوط به بخشهای بهداشت، کالاهای بادوام منزل، ارتباطات، حمل و نقل و پوشاک روند افزایشی به خود میگیرند. از طرفی هزینههای مربوط به بخشهای آموزش، خوراک، مبلمان و لوازم خانگی و کالاها و خدمات متفرقه روندی کاهشی دارند.
کلید واژگان
واژگان کلیدی: سالخوردگی جمعیتمصرف
طرح هزینه و درآمد خانوار
مدل اقتصادسنجی
ساختار مصرف
روش شبه تابلویی
چرخه زندگی
شماره نشریه
18تاریخ نشر
2014-11-221393-09-01
ناشر
انجمن جمعیت شناسی ایرانPopulation Association of Iran
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری جمعیتشناسی دانشگاه تهراناستاد گروه جمعیتشناسی دانشگاه تهران
دانشیار گروه اقتصاد دانشگاه الزهرا




