نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorشاطریان, محسنfa_IR
dc.contributor.authorحیدری سورشجانی, رسولfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-08T19:18:05Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-29T19:18:05Z
dc.date.available1399-07-08T19:18:05Zfa_IR
dc.date.available2020-09-29T19:18:05Z
dc.date.issued2018-10-23en_US
dc.date.issued1397-08-01fa_IR
dc.date.submitted2018-05-12en_US
dc.date.submitted1397-02-22fa_IR
dc.identifier.citationشاطریان, محسن, حیدری سورشجانی, رسول. (1397). پایگاه اجتماعی اقتصادی شهروندان و رفتار خرید در فضای شهری مطالعه موردی: بازار سنتی شهر کاشان. فصلنامه شهر پایدار, 1(3), 65-80. doi: 10.22034/jsc.2018.88999fa_IR
dc.identifier.issn2476-6631
dc.identifier.issn2476-6151
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22034/jsc.2018.88999
dc.identifier.urihttp://www.jscity.ir/article_88999.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/63612
dc.description.abstractبازار یکی از عناصر اصلی شهر ایرانی و به‌مثابه قلب تپنده آن محسوب می‌شود. بازار سنتی کاشان در دوره سلجوقیان احداث گردید و به‌تدریج نقش و کارکرد مهمی در توسعه اقتصادی- اجتماعی شهر پیدا کرد. به‌طوری‌که در دوره صفویه به اوج شکوه و رونق اقتصادی رسید. اما در دوره معاصر به دلیل گسترش شهر کاشان و ایجاد فاصله مکانی بین بازار و محل سکونت شهروندان، گسترش خرده‌فروشی‌ها و فروشگاه‌های جدید در امتداد خیابان‌ها و محلات مختلف در سطح شهر، موجب کم‌رنگ شدن و بعضاً از دست رفتن نقش و کارکرد قدیمی بازار کاشان شده است. پژوهش حاضر در پی پاسخ به این سؤال است که چه تفاوتی میان پایگاه اجتماعی ـ اقتصادی پاسخگویان در شهر و نحوه و رفتار خرید از بازار وجود دارد؟ روش پژوهش توصیفی-تحلیلی است. برای جمع‌آوری اطلاعات و داده‌های موردنیاز از روش میدانی و ابزار پرسش‌نامه استفاده‌شده است. جامعه آماری شامل الف) کسبه و بازاریان و ب) ساکنان شهر کاشان می‌باشد. حجم نمونه برای ساکنان شهر کاشان با استفاده از فرمول کوکران 384 نفر انتخاب گردید که این تعداد پرسشنامه بین سه منطقه شهری با پایگاه اقتصادی پایین (شهرک 22 بهمن)، متوسط (خیابان ملامحسن) و بالا (خیابان امیرکبیر) توزیع گردید. ملاک تعیین سه منطقه شهری بر اساس ارزش زمین، تراکم جمعیت، قیمت مسکن، مهاجران و پایگاه اجتماعی ـ اقتصادی ساکنین می‌باشد. همچنین تعداد 100 پرسشنامه از کسبه و بازاریان شهر تکمیل شد. تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار آماری SPSS و آزمون آماری واریانس یک‌طرفه انجام شد. منطقه امیرکبیر کمترین میزان مراجعه به بازار را با 10 درصد خرید دارند، لیکن شهرک 22 بهمن بیشترین مراجعه و خرید را از بازار سنتی می‌کنند و به‌طورکلی بازار نقش درجه اول خود را به‌عنوان مرکز عمده خرید شهروندان ازدست‌داده است.fa_IR
dc.format.extent622
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherانجمن جغرافیا و برنامه ریزی شهری ایرانfa_IR
dc.publisherIranian Geography and Urban Planning Associationen_US
dc.relation.ispartofفصلنامه شهر پایدارfa_IR
dc.relation.ispartofSustainable cityen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22034/jsc.2018.88999
dc.subjectبازار کاشانfa_IR
dc.subjectتوسعه شهریfa_IR
dc.subjectپایگاه اقتصادی - اجتماعیfa_IR
dc.subjectمحل سکونتfa_IR
dc.titleپایگاه اجتماعی اقتصادی شهروندان و رفتار خرید در فضای شهری مطالعه موردی: بازار سنتی شهر کاشانfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeعلمی - پژوهشی مستقلfa_IR
dc.contributor.departmentاستاد جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری، دانشگاه کاشان، کاشان، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری، دانشگاه کاشان، کاشان، ایرانfa_IR
dc.citation.volume1
dc.citation.issue3
dc.citation.spage65
dc.citation.epage80


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد