بررسی تحلیلی ابعاد و مؤلفههای دانشگاهپژوهی: ارائه الگوی تلفیقی دانشگاهپژوهی
(ندگان)پدیدآور
طرقی, جعفرعارفی, محبوبهیمنی دوزی سرخابی, محمدمرجائی, سیدهادینوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف از این پژوهش بررسی تحلیلی نوشتههای علمی صاحبنظران آموزش عالی در شناسایی و مفهومسازی ابعاد و مؤلفههای دانشگاهپژوهی و ارائه یک الگوی تلفیقی مبتنی بر رویکرد کارکردی است. دانشگاهپژوهی مجموعه فعالیتهایی است که بهمنظور پشتیبانی از سیاستگذاری و برنامهریزی توسعه دانشگاهی با مرکزیت یک واحد رسمی در نظر گرفته میشود. در این پژوهش از طریق طبقهبندی تحلیلی محتوای اسناد و مدارک، به شناسایی و استخراج سازههای دانشگاهپژوهی پرداخته شد. مفاهیم استخراج شده از متون در سه مرحله کدگذاری بازاولیه، کدگذاری باز ثانوی و کدگذاری محوری طبقهبندی و تحلیل گردید. نمونههای مورد مطالعه مشتمل بر 58 مقاله بود؛ شامل 52 نمونه از مقالات مرتبط خارج کشور که در سالهای 1980 تا 2015 بهچاپ رسیده است و 6 نمونه از مقالات مرتبط بهچاپ رسیده در مجلات داخل کشور. یافتهها حاکی از وجود چهار مقوله محوری، شامل مرجعیت اطلاعات، سیاستپژوهی، تصمیمسازی و پاسخگویی و دوازده مقوله فرعی است. براساس یافتههای حاصل از این پژوهش، الگوی تلفیقی دانشگاهپژوهی توسعه داده شد. این الگو میتواند چهارچوب کلی راهنمای تفکر و اقدام در شکلگیری دانشگاهپژوهی در دانشگاههای کشور باشد.
کلید واژگان
دانشگاهپژوهیبرنامهریزی توسعه دانشگاهی
مدیریت آموزش عالی
تصمیمسازی
سیاستپژوهی
تحقیق وتوسعه
شماره نشریه
46تاریخ نشر
2019-08-231398-06-01
ناشر
دبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگیسازمان پدید آورنده
دانشآموخته دکترای برنامهریزی توسعه آموزش عالی دانشگاه شهید بهشتیدانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه شهید بهشتی
استاد گروه علوم تربیتی دانشگاه شهید بهشتی
استادیار مؤسسه پژوهش وبرنامهریزی آموزش عالی




