بررسی ظرفیت تأثیرگذاری بازیهای رایانهای خشن بر عملکرد اخلاقی کاربران، براساس مدل رست ـ ناروائز
(ندگان)پدیدآور
وجدانی, فاطمهحیدری, سمیرانوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف از انجام این تحقیق، بررسی ظرفیت تأثیرگذاری بازیهای رایانهای خشن بهعنوان یک محیط یادگیری بر عملکرد اخلاقی کاربران، براساس مدل چهار مؤلفهای رست-ناروائز است. این دیدگاه سعی میکند تبیین دقیقتری از فرایندها و مؤلفههای یادگیری و تربیت اخلاقی ارائه کند. روش پژوهش، توصیفی ـ تحلیلی و در بخشی از کار، سنتزپژوهی بود. ابتدا ملاکهای محیط یادگیری مناسب برای تربیت اخلاقی از مدل رست ـ ناروائز با روش توصیفی ـ تحلیلی استخراج و سپس ظرفیت تأثیرگذاری بازیهای رایانهای خشن بر آن چهار بعد، از طریق مطالعه شواهد تجربی معاصر مورد بررسی قرار گرفت و تبیین گردید. یافتهها نشان داد که این بازیها نهتنها آیتمهای مربوط به چهار مؤلفه فوق را طبق مدل رست ـ ناروائز، تقویت نمیکنند، بلکه درست در جهت مقابل توصیههای تربیتی این مدل، حرکت میکنند و لذا میتوانند تأثیرات جدی مخرب بر تربیت اخلاقی کاربران داشته باشند. در پایان پیشنهادهایی برای کاهش تأثیرات منفی بازیهای رایانهای خشن مطرح شد.
کلید واژگان
بازیهای رایانهای خشنفضای مجازی
اخلاق
تربیت اخلاقی
جیمز رست
دارسیا ناروائز
شماره نشریه
46تاریخ نشر
2019-08-231398-06-01
ناشر
دبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگیسازمان پدید آورنده
استادیار دانشگاه شهید بهشتیدانش آموخته دکتری فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه تهران و مدرس دانشگاه




