مدل اثرگذاری فرهنگ ملی بر کار تیمی در ایران
(ندگان)پدیدآور
تسلیمی, محمدسعیدفرهنگی, علیاکبرعابدیجعفری, حسنرازنهان, فیروزنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
این مقاله به بررسی چندبعدی نظریه ناسازگاری فرهنگ ملی ایران با کار جمعی و تیمی میپردازد. در این تحقیق نقش و تأثیر مؤلفههای فرهنگ ملی بر کارتیمی با بهرهگیری از سه رویکرد تاریخی ـ اجتماعی، بینفرهنگی و پیمایش، بررسی و الگوی مربوط ترسیم شده است. جامعه آماری پیمایش را سه شرکت بزرگ از سه صنعت خودروسازی، بازرگانی و نیروگاهی تشکیل میدهد. دستاورد مطالعات بینفرهنگی، فرهنگ ایرانی را مستعد کارتیمی میداند و یافتههای پیمایش نیز ـ که نشاندهنده میزان بالای جمعگرایی و گرایش بهکارتیمی در نمونه 576 نفری تحقیق است ـ آن را تأیید میکند. تساویطلبی جنسی، عملکردگرایی و جمعگرایی نهادی در سطح ارزش و همچنین فضای مورد انتظار کار تیمی و آمادگی برای کارتیمی بهطور مثبت و ابهامگریزی در سطح رفتار، مشاغل سرپرستی و سطح تحصیلات بالاتر تأثیر منفی بر گرایش بهکارتیمی دارند.بنابراین در چارچوب مدل تحلیلی تحقیق، سهم عمده تبیین چرایی سطح پایین کارتیمی در کشور ریشه در عوامل غیرفرهنگی (ساختاری، مدیریتی و رفتاری) در سطح ملی، سازمانی و فردی دارد.
کلید واژگان
فرهنگ ملیکارتیمی
گرایش بهکارتیمی
جمعگرایی
شماره نشریه
1110تاریخ نشر
2010-11-221389-09-01
ناشر
دبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگیسازمان پدید آورنده
استاد دانشکده مدیریت دانشگاه تهراناستاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات
استادیار دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
دانشجوی دکتری دانشکده مدیریت دانشگاه تهران




