هنر بهمثابه راهبرد فرهنگی در اندیشه فارابی
(ندگان)پدیدآور
مفتونی, نادیانوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
فارابی در طراحی مدینه فاضله جایگاه ویژهای را به هنرمندان اختصاص داده است. هنرمند پس از طبقه حکام و فرمانروایان الهی و در کنار خطیبان و پیشوایان مذهبی جای گرفته است. برای تبیین این جایگاه میتوان چنین استدلال نمود که: -1 از نظر فارابی عامه مردم قدرت ذهنی کافی برای درک حقایق عقلی ندارند یا از انس و آشنایی کافی با امور عقلی و سعادتهای عقلانی برخوردار نیستند. -2 در عین حال بالاترین سعادت و خوشبختی، سعادت حسی و خیالی و وهمی نیست. بلکه خوشبختی عقلی است که عالیتر از آن سعادتی متصور نیست. -3 راه رساندن مردم به سعادت نهایی یا خوشبختی عقلی این است که تصویری از حقایق و سعادتهای عقلی در قوای خیالی مردم ایجاد شود. بههمین علت انبیا و جانشینان ایشان که حاکمان مدینه فاضلهاند و همه حقایق عقلی را با قوه ناطقه خویش و با براهین یقینی دریافتهاند، آنها را با شیوههای تخییلی و اقناعی به اذهان جمهور انتقال میدهند. هنرمند مدینه فاضله نیز در کنار خطبا که حقایق عقلی را با روشهای اقناعی انتشار میدهند، سعی در ترویج سعادت معقول و معارف وحیانی با شیوههای تصویرسازی یا تخییل و محاکات دارد. هنرمند همچنین قادر است بین جوامع و فرهنگهای گوناگون ارتباط برقرار کند. زیرا میتواند حقیقت ثابت و یگانهای را با تصاویر و محاکیات و تشبیهات مختلف معرفی کند و سعادت وحیانی را با زبان اقوام و فرهنگهای گوناگون تجسم نماید.
کلید واژگان
هنرکارکرد فرهنگی
کارکرد بینفرهنگی
تخییل
تصویرسازی
مدینه فاضله
شماره نشریه
1110تاریخ نشر
2010-11-221389-09-01




