جایگاه چندفرهنگی در آموزش مدرسهای و آموزش عالی
(ندگان)پدیدآور
عراقیه, علیرضافتحی واجارگاه, کورشنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف از این پژوهش بررسی جایگاه چندفرهنگی در آموزش مدرسهای و تبیین آثار آن در آموزش عالی است. پیشفرض این تحقیق این است که یادگیریهای آموزش مدرسهای در زمینه آموزش چندفرهنگی بر آموزش عالی تأثیرگذار بوده و نوع یادگیریهای دانشآموزان در گسترش فضای سازگاری و توافق میان فرهنگها و یا ایجاد مانع در آموزش عالی مؤثر است. روش پژوهش در این تحقیق، روش قومنگاری و شرکتکنندگان، تعداد 40 نفراز دانشآموزانی بودهاند که در سال آخر دوره متوسطه به تحصیل اشتغال داشتهاند و در مدت یک سال تحصیلی با پژوهشگر همکاری نمودهاند. نمونهگیری تحقیق از نوع هدفمند بوده و نتایج پژوهش، وجود زمینههای خانوادگی و اجتماعی در استهزاء سایر فرهنگها، احساس برتری و تعصبات فرهنگی؛ ضعف اطلاعات دینی در خصوص برابری و برادری همه انسانها، ضعف اطلاعات دانشآموزان از شخصیتها و آثار فرهنگی برجسته را نشان میدهد. این مسائل میتواند فضای سازگاری و توافق میان فرهنگها، نگاه عقلانی به فرهنگها و پرهیز از انحصارگرایی فرهنگی در آموزش عالی را با دشواری همراه ساخته و زمینهساز کاهش خزانه فرهنگ ملی در اثر بیاعتنایی به عناصر اساسی فرهنگهای بومی گردیده و بحران هویت در شهروندان ایرانی را فراهم آورد.
کلید واژگان
جایگاه چندفرهنگیآموزش مدرسهای
آموزش عالی
شماره نشریه
1817تاریخ نشر
2012-08-221391-06-01
ناشر
دبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگیسازمان پدید آورنده
گروه مدیریت و برنامهریزی آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهراستاد دانشکده علومتربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی




