ویژگیها و ضرورتهای تدوین برنامه درسی چندفرهنگی در ایران: بررسی چالشها و ارائه راهبردها
(ندگان)پدیدآور
صادقی, علیرضانوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف این مقاله تدوین چارچوبهای برنامه درسی متناسب با تنوع فرهنگی در ایران است. برنامه درسی اساساً یک سند سیاسی ـ فرهنگی و مقولهای زمینهمند و حساس به فرهنگ است و درصورتی اثربخش خواهد بود که عناصر تشکیلدهنده آن با ویژگیهای فرهنگی جامعه و بهتبع آن با ویژگیهای فرهنگی یادگیرنده سازوار و متناسب باشد. این مقاله میکوشد بر مبنای روش توصیفی ـ تحلیلی، ابتدا به بررسی وضعیت کنونی ایران از حیث تنوع فرهنگی و قومی پرداخته، سپس ضرورت طراحی برنامههای درسی چندفرهنگی را از دو بعد «فراملی» و «ملی» مستدل سازد. در مورد ضرورتهای فراملی وجهانیِ چنین برنامههایی، از جمله میتوان به رویکرد «برنامه درسی چند فرهنگی» و «ضرورتهای عصری» اشاره نمود. درمورد ضرورتهای داخلی نیز در این مقاله به دو الزام «قوانین بالادستی» و «شرایط خاص سیاسی و جغرافیایی ایران» اشاره خواهد شد. در ادامه، ضمن تشریح اهداف برنامه درسی چندفرهنگی، چالشهای تدوین چنین برنامههایی مورد بررسی قرار خواهد گرفت. در پایان، راهبردهای عملی استقرار برنامه درسی چندفرهنگی، بر مبنای چالشهای فرارو و نیز در راستای اسناد بالادستی کشور برای سیاستگذاران و برنامهریزان نظام تعلیم و تربیت ایران پیشنهاد شده است.
کلید واژگان
برنامه درسیبرنامه درسی چندفرهنگی
چالشها
راهبردها
شماره نشریه
1817تاریخ نشر
2012-08-221391-06-01




