وضعیت مدیریت دانش و عوامل مؤثر بر استقرار آن در دانشگاه علوم پزشکی تهران
(ندگان)پدیدآور
حسینی شاوون, امینیوزباشی, علیرضانسل سراجی, رؤیانوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
در جهان امروز، دانش به یک منبع کلیدی تبدیل شده است که بقای سازمانها مستقیم یا غیرمستقیم بدان وابسته است. عوامل مختلفی وجود دارند که میتوانند بر استقرار مدیریت دانش تأثیر بگذارند از جمله میتوان به فرهنگ و ساختار سازمانی، فنّاوری، رهبری و یادگیری اشاره نمود. هدف مطالعه حاضر، بررسی وضعیت مدیریت دانش و عوامل مؤثر بر استقرار آن از منظر کارکنان ستادی دانشگاه علوم پزشکی تهران است. جامعه آماری این پژوهش 278 نفر از کارکنان ستادی دانشگاه و نمونه مورد نظر شامل 96 نفر بوده است که به شیوه نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب گردیدهاند. جهت گردآوری دادههای مورد نیاز از پرسشنامه مدیریت دانش نوناکا با پایایی 0/92 و جهت تعیین عوامل مؤثر بر مدیریت دانش از پرسشنامه محققساخته استفاده گردید. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که مدیریت دانش از وضعیت نسبتاً مطلوبی در میان کارکنان برخوردار است. بهعلاوه متغیرهای فرهنگ سازمانی، عوامل مدیریتی، زیرساخت فنّاوری اطلاعات، ساختار سازمانی، عوامل محیطی، ساختار دانش و مشارکت کارکنان، بهترتیب از عوامل مؤثر بر استقرار مدیریت دانش ذکر گردیدهاند. میتوان چنین نتیجه گرفت که برای استقرار مدیریت دانش، فرهنگ سازمانی نسبت به فنّاوری و امثال آن مهمتر میباشد. بنابراین حفظ و تقویت مؤلفههای فرهنگی مؤثر بر مدیریت دانش باید از اولویتهای دانشگاه علوم پزشکی تهران باشد.
کلید واژگان
ساختار سازمانیفنّاوری اطلاعات
فرهنگ سازمانی
مدیریت دانش
شماره نشریه
30تاریخ نشر
2015-08-231394-06-01
ناشر
دبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگیسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری آموزش پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهراندانشجوی دکتری مدیریت آموزشی دانشگاه تهران
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی دانشگاه تهران




