دیدگاه دانشجویان پزشکی دانشگاه شهید صدوقی در مورد تغییر سرفصلهای درس فیزیک پزشکی
(ندگان)پدیدآور
بوذرجمهری, فتح الهنفیسی مقدم, رضا
نوع مدرک
Textپژوهشي
زبان مدرک
فارسیچکیده
سابقه و اهداف: علی رغم توسعهی فنآوریهای فیزیک پزشکی، سالهاست سرفصلهای درس فیزیک پزشکی دانشجویان پزشکی ایران تغییر نکرده است. آموزش فیزیک پزشکی در بسیاری از دانشگاههای دنیا براساس اهداف کاربردی تعریف و بهطور عملی آموزش داده میشود. بهنظر میرسد آموزش مطالب جدید نظیر روشهای تشخیصی درمانی باید جایگزین مطالب نظری موجود شود. این مطالعه با هدف بررسی دیدگاه دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی در مورد تغییر سرفصل های درس فیزیک پزشکی انجام شده است. روش بررسی: این مطالعه از نوع توصیفی – مقطعی بر روی 96 دانشجوی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی طی سالهای 1389-90 با روش نمونهگیری تصادفی ساده انجام شده است. برای نظرسنجی دانشجویان در مورد تغییر مطالب درس دو واحدی فیزیک پزشکی، ابتدا روشهای تصویربرداری پزشکی به 5 دوره دانشجویان پزشکی در مقطع کارآموزی رادیولوژی بهطور نظری و عملی آموزش داده شد. در پایان هر دوره و پساز امتحان، پرسشنامهای حاوی 20 سؤال در اختیار آنان قرار گرفت تا تغییر سرفصلهای فیزیک پزشکی نظر سنجی شود. پاسخها با گزینههای بهشدت موافق (5)، موافق (4)، بینظر (3)، مخالف (2) و بهشدت مخالف (1) ارزیابی کمّی شدند. یافتهها: متوسط ارزیابی دانشجویان در مورد آموزش اصول تصویربرداری پزشکی نسبت به مطالب موجود فیزیک پزشکی عدد 92/3 یعنی نزدیک به موافق است. ارزیابی دانشجویان از آموزش عملی روشهای تصویربرداری رادیولوژی CT و MRI و پزشکی هستهای 04/4 است یعنی موافقند. نتیجهگیری: تغییر سرفصلهای فیزیک پزشکی با گرایش فیزیک کاربردی بخصوص در زمینه روشهای تصویربرداری مدرن پزشکی مورد توافق دانشجویان است.
کلید واژگان
آموزش پزشکیفیزیک پزشکی
ایران
دانشجویان پزشکی
روشهای تصویربردای پزشکی
آموزش پزشكي
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2012-11-011391-08-11
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزدشاپا
2251-70652251-8266
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
درآمدی بر برخی از موانع تحقق عدالت کیفری پزشکی
علیرضائی, مهدی؛ پوربافرانی, حسن (مرکز تحقیقات اخلاق و حقوق پزشکی, 2019-11-01)بیماری که به جای درمان شدن توسط پزشک، در اثر تقصیر پزشکی به بیماریاش افزوده شده و درد و رنجهایش فزونتر گشته، نیازمند حمایتی همهجانبه است. از جمله این حمایتها، حمایتهای مدنی و کیفری است. در نظام حقوقی ایران این ...
-
عناصر بنیادی در طب سنتی ایران و دورۀ اسلامی
فرتوکزاده, محمدرضا (فرهنگستان علوم پزشکی جمهوری اسلامی ایران, 2024-02-01)علم طب تاریخی کهن به قدمت تاریخ بشر و تاریخ علم دارد. مستندات معتبر قبل از اوستا ناچیز است و مؤسسات علمی و تمدنی برجسته در حوزۀ طب قبل از جندیشاپور اندک میباشند. این مطالعه در نظر دارد سیر تحولات علم طب و سیر تطورات طب ...
-
واکاوی نقطه نظرات مدرسین دروس عمومی پزشکی از ضرورت و چگونگی بکارگیری ضروریات علوم انسانی سلامت در برنامه درسی
محسنی, سیدامیر؛ عمویی, فتانه؛ مرادی, سیاوش (دانشگاه علوم پزشکی مازندران, 2024-12-01)سابقه و هدف: علوم انسانی سلامت موضوع جدیدی محسوب میشود. این مفهوم بدنبال پاسخی برای این پرسش است که چگونه میتوان آموزش پزشکی و فرایند های طبابت را انسانی تر نمود. در این پژوهش میخواهیم ضرورت و چگونگی ورود ضروریات علوم ...



