استانداردسازی، اثربخشی آموزشی و مقایسه تطبیقی الگوهای ارزشیابی با ارائه ی الگوی جامع ارزشیابی
(ندگان)پدیدآور
ابراهیمی, مسیححسامی, سیدکریمنوع مدرک
Textعلمی ترویجی
زبان مدرک
فارسیچکیده
توجه به روند سریع رشد علم و فناوری و تخصصی شدن فرآیند آموزش از طرفی و همچنین اثربخشی و بهرهوری آموزشی از طرف دیگر، سازمانها و نهادهای استانداردسازی را بر آن ساخت تا به این فرآیند نگاه ویژهای داشته باشند و یکی از مسائل اصلی آنها، سنجش میزان اثربخشی آموزشهاست؛ چرا که با درنظر گرفتن منابع هزینه شده برای دورههای آموزشی، خواهان دسترسی به نتایج و خروجی این هزینه میباشند، تا آن را به سرمایهگذاری بدل کنند. ارزشیابی به عنوان وسیلهای معتبر برای قضاوت درباره کیفیت، اجرا، ارزش و یا اثربخشی برنامهریزیها، مورد استفاده قرار میگیرند و موجبات انتخاب یا تصمیمگیریهای منطقی، برای اصلاح و تغییر را در اختیار مجریان قرار میدهد. در این مقاله ضمن مـعرفی الگـوهای مختلف ارزشیابی آموزشی و مقایسه تطبیقی آنها با یکدیگر به ارایۀ الگوی جامع در جهت استفاده سازمانها و نهادهای استانداردسازی پرداخته است. نتایج مقایسه تطبیقی نشاندهندۀ آن است که ترکیب الگوی فیلیپس که توسعه یافته الگوی کرک پاتریک می باشد با الگوی استاندارد ایزو 10015 را میتوان به عنوان الگوی جامع ارزشیابی پیشنهاد داد.
کلید واژگان
استانداردسازی الگوهای ارزشیابی آموزشی
اثربخشی
استاندارد ایزو10015
تاریخ نشر
2016-02-201394-12-01
ناشر
انجمن تعالی کسب و کارسازمان پدید آورنده
عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی مالک اشترکارشناسی ارشد مدیریت آموزشی




