دوره 4, شماره 1

 

ارسال های اخیر

  • معرفی کتاب 

    پدیدآور نامشخص (سیدعلی نقی خرازی, 2002-04-01)
    ظاهراً هیچ چیز ناراحت کننده‌تر از داشتن فرزند نافرمان و پرخاشگر برای یک پدر و مادر نیست. اکثر اوقات چنین سؤالی مطرح می‌شود: «چه کنیم تا رفتار کودک ما اصلاح شود؟»روش های کنترل کودک که در این کتاب شرح داده شده است در جهت ...

  • 100 روان‌شناس سرآمد قرن بیستم 

    پدیدآور نامشخص (سیدعلی نقی خرازی, 2002-04-01)
    نشــریۀ Psychology اخـیراً مقالـهای را منتشــر کرده است که در آن ۹۹ نفراز ۱۰۰ نفـر روانشناس سرآمد قرن بیستم بــه ترتیـب معرفـی شـدهاند. هگبلـوم و همکــارانش (نویسندگان مقاله) برای تعیین ایـن افـراد از روششناسی خاصی استفاده ...

  • اسطوره‌ها در زبانِ روان‌شناسی و روان‌پزشکی - 2 

    صادقی, مجید (سیدعلی نقی خرازی, 2002-04-01)
    فوبیا ترس بیش از حد، غیر واقعی، غیرقابل کنترل و مرضی از افراد، اشیا و موقعیت‌های خاص است. اسطوره شناسی: فوبی منسوب به فوبوس (phobos) است که در اسطوره‌های یونانی، از فرشته‌های مذکر و تجسم ترس محسوب می‌شود.    

  • استخراج دانش مفهومی از متن با استفاده از الگوهای زبانی و معنایی 

    شمس‌فرد, مهرنوش؛ عبداله زاده بارفروش, احمد (سیدعلی نقی خرازی, 2002-04-01)
    امروزه هستان‌شناسی‌ها که پایگاه‌های دانش مفهومی هستند، در سیستم‌های اطلاعاتی کاربرد بسیاری دارند. ساخت انواع هستان‌شناسی‌ برای انواع قلمروها و کاربردها، فرآیندی پرهزینه و زمان‌بر است. خودکارسازی این فرآیند، گامی در جهت رفع ...

  • تأثیر شیوه «آموزش به خود دستور دادن» بر عملکرد حل مسأله ریاضی و میزان توجه دانش‌آموزان دختر تکانشی 

    بختیاری اسفند قه, فروغ؛ مولوی, حسین (سیدعلی نقی خرازی, 2002-04-01)
    هدف این پژوهش، بررسی تأثیر شیوه آموزش به خود دستور دادن (خودآموزی) بر عملکرد حل مسأله ریاضی و میزان توجه (عملکرد در آزمون‌های رمزگردانی وکسلر و همتایابی اشکال آشنا[MFFT]  Matching Familiar Figures Test) در دانش‌آموزان ...

  • تأثیر توجه متمرکز و تقسیم‌شده بر حافظه کلامی و عملی دانش‌آموزان نارساخوان و عادی 

    جعفریان نمینی, فریبا؛ کرمی نوری, رضا؛ یوسفی لویه, مجید (سیدعلی نقی خرازی, 2002-04-01)
    هدف از پژوهش حاضر، مقایسه فرآیندهای توجه دانش‌آموزان نارساخوان و عادی بر پایه دومحور توجه متمرکز (focused) و توجه تقسیم شده  (divided)و بررسی تأثیر این شرایط بر کارکرد آنها در تکالیف حافظه عملی و کلامی (verbal) است. اساس ...

  • مطالعه حافظه کوتاه مدت و بلند مدت در انواع نارساخوانی سطحی و عمیق در کودکان دبستانی شهر تهران 

    نظام‌آبادی عاشوری, فاطمه؛ کرمی نوری, رضا؛ عشایری, حسن (سیدعلی نقی خرازی, 2002-04-01)
    هدف این تحقیق، فراهم آوردن اطلاعات در مورد حافظه کودکان نارساخوان جهت اطلاع‌رسانی به مدارس عادی و مراکز اختلالات یادگیری و پیش دبستانی، برای آگاهی از عملکرد این کودکان و اجرای برنامه‌های مناسب، به منظور کاهش مشکلات خواندن ...

  • Working Memory and Language Processing 

    پدیدآور نامشخص (سیدعلی نقی خرازی, 2002-04-01)
    A brief account of the concept of working memory is presented, followed by a more detailed description of one sub-component of the system, namely the phonological loop.  The question of the functional significance of this ...

  • نوروبیولوژی پاداش و اعتیاد 

    زرین‌دست, محمدرضا؛ رضایوف, آمنه (سیدعلی نقی خرازی, 2002-04-01)
       انسان نیز مانند حیوانات آزمایشگاهی به بسیاری از داروها مانند الکل، کوکائین و اپیات‌ها وابسته می‌شود. با وجود این، علت وابستگی به این داروها کاملاً شناخته نشده است. برخی از داروها و یا تحریک برخی از نواحی مغز موجب بروز ...