دوره 5, شماره 4
مرور بر اساس
ارسال های اخیر
-
ارزیابی کیفی پژوهش
(سیدعلی نقی خرازی, 2004-01-01)مطالعات نشان دادهاند که رشد علمی کشور در سالهای اخیر از نظر تعداد مقالات منتشر شده در رشتههای مختلف علمی، حتی در سطح بینالمللی، چشمگیر بوده است. اما همواره این سئوال مطرح شده که آیا رشد کمی پژوهشها با رشد کیفی آنها ...
-
کار گروهی: همکاری و بازبینی
(سیدعلی نقی خرازی, 2004-01-01)از آنجا که ما در این ستون، به مدیریت و فرآیند پژوهش میپردازیم، باید با دقت نقش کار گروهی را در تولید علم مورد توجه قرار دهیم. کار گروهی که در واقع مدیریت طراحی و تحلیل میباشد، محصول همکاری و بازبینی است و لذا بازده علمی ...
-
نقد مقاله
(سیدعلی نقی خرازی, 2004-01-01)در شماره اخیر فصلنامه تازههای علوم شناختی (پاییز ۱۳۸۲) مقاله ارزشمند سرکار خانم دکتر رحیمی موقر و همکاران را مطالعه نمودم که حاوی نکات بسیار آموزنده و جالبی بود. با اینکه در کشوری بسیار حادثهخیز زندگی میکنیم، متأسفانه ...
-
اختلال وسواسی – اجباری: مروری بر بازنماییهای درونی اختصاصی در یک نظریه شناختی گستردهتر
(سیدعلی نقی خرازی, 2004-01-01)اختلال وسواسی – اجباری (OCD) یکی از ناتوان کنندهترین اختلالات اضطرابی است. اگرچه برای این اختلال دامنه گستردهای از علل مطرح شده، اما مدلهای شناختی – رفتاری نیز مورد تأیید تجربیات آزمایشگاهی است و میتوانند ارائه کننده ...
-
آزمون فرآیند شناختی در اختلال وسواسی- اجباری دوران کودکی
(سیدعلی نقی خرازی, 2004-01-01)زمانی اختلال وسواسی- اجباری (OCD) دوران کودکی یک وضعیت نادر و حیرتآور شناخته میشد. ویژگی اولیه OCD، وسواس و اجبار میباشد که برای بیماران زمانبر و مایه احساس درماندگی است. تئوری شناختی سالکووسکیس1 که در زمینه فهم اتیولوژی ...
-
ارتباط الگوی مصرف مواد با ابتلا به اختلال بیشفعالی-کمتوجهی در نوجوانان پسر
(سیدعلی نقی خرازی, 2004-01-01)هدف: هدف از این بررسی، مقایسه الگوی مصرف مواد در نوجوانان پسر مبتلا به اختلال مصرف مواد (SUD) با و بدون سابقه اختلال بیشفعالی-کمتوجهی (ADHD) بوده است. روش: در این مطالعه مقطعی تحلیلی، نوجوانان دارای سابقه SUD (بر اساس ...
-
تأثیر سبکهای گرفتن قلم بر میزان خوانایی، دقت و سرعت نوشتاری دانشآموزان ابتدایی
(سیدعلی نقی خرازی, 2004-01-01)هدف: این مطالعه با هدف بررسی تأثیر سبکهای گرفتن قلم بر خوانایی، دقت و سرعت نوشتاری دانشآموزان پایه دوم ابتدایی انجام شد. روش: در یک مطالعه مقطعی، از جامعه مورد مطالعه، 120 دانشآموز پسر پایه دوم ابتدایی شهر تهران، پس از ...
-
نگرشهای ناکارآمد و راهبردهای کنترل فکر در بیماران وسواسی – اجباری غیربالینی
(سیدعلی نقی خرازی, 2004-01-01)هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی نگرشهای ناکارآمد و راهبردهای کنترل فکر در افراد وسواسی-اجباری غیربالینی، یعنی افرادی که اختلال وسواسی- اجباری دارند، ولی سابقه مراجعه به مراکز درمانی را ندارند، در مقایسه با افراد بهنجار انجام ...
-
تأثیر پردازش شناختی و پردازش مجدد هولوگرافیک بر بهبود دانشآموزان دارای علایم پسآسیبی (پس از سانحه)
(سیدعلی نقی خرازی, 2004-01-01)هدف: هدف این مطالعه، بررسی تاثیر پردازش شناختی و پردازش مجدد هولوگرافیک بر بهبود دانشآموزان دارای علایم پسآسیبی است. روش: طرح مطالعه حاضر شبه آزمایشی است و جامعه آماری آن را دانشآموزان پسر مقاطع اول، دوم و سوم دبیرستانهای ...
-
ادراک زمان و روشهای ارزیابی آن: یک مطالعه مقدماتی برای آزمودنی فارسی زبان
(سیدعلی نقی خرازی, 2004-01-01)هدف: این مطالعه جهت طراحی نسخه فارسی تخمین زمانی، بازسازی زمانی و تخمین تأخیر و ارزیابی آن در گروهی از دانشآموزان دبیرستانی انجام شده است. روش: این مطالعه جهت طراحی و اعتباریابی ابزار انجام شد. ۸۶ نفر از دانشآموزان سال ...
-
مقایسه راهکارهای مقابلهای در بیماران مبتلا به اسکیزوفرنیا و اختلال دو قطبی I
(سیدعلی نقی خرازی, 2004-01-01)هدف: پژوهش حاضر جهت مقایسه راهکارهای مقابلهای در بیماران مبتلا به اسکیزوفرنیا و اختلال دو قطبی I انجام شده است. روش: در این پژوهش مقطعی تحلیلی ۹۹ بیمار زن و مرد مبتلا به اسکیزوفرنیا و اختلال دو قطبی I که در وضعیت بهبود ...
-
اثر تازگی در حافظه بیماران دارای ضایعات مغزی و افراد بهنجار سالمند و جوان
(سیدعلی نقی خرازی, 2004-01-01)هدف: در این پژوهش، با استفاده از آزمون حافظه بازشناسی، «اثر تازگی» بین گروه سالمند دارای ضایعه مغزی در ناحیه پیشانی چپ و گیجگاهی چپ و گروه سالمند سالم از یک طرف و بین گروه سالمند سالم و گروه جوان سالم از طرف دیگر مقایسه ...
-
تحول فراحافظه و رفتار حافظه در کودکان و نوجوانان
(سیدعلی نقی خرازی, 2004-01-01)هدف: هدف پژوهش حاضر، مطالعه چگونگی تحول فراحافظه و رفتار حافظه دانشآموزان بهنجار پایههای اول، سوم و پنجم ابتدایی و اول و سوم راهنمایی بوده است. مطالعه فراحافظه و رفتار حافظه در پنج ویژگی متضاد تکلیف (نوع مفاهیم) صورت ...



