دوره 6, شماره 3

 

ارسال های اخیر

  • آشنایی با برنامه‌ها و نهادهای ارزیابی پژوهش- 2 

    شریفی, ونداد؛ شریفی, ونداد (سیدعلی نقی خرازی, 2004-10-01)
    از شماره پیشین معرفی برنامه‌ها و نهادهای ارزیابی پژوهش در کشورهای مختلف را آغاز و در اولین شماره، به یک برنامه ملی ارزیابی کیفیت پژوهش در انگلستان اشاره کردیم. در این شماره یک نظام ارزیابی پژوهش در ایتالیا را معرفی می‌کنیم. ...

  • درمان شناختی – رفتاری زود هنگام، برای کاهش نشانه‌های استرس ناشی از تروما (پس از یک جراحت جسمی) 

    فرهودیان, علی؛ فرهودیان, علی (سیدعلی نقی خرازی, 2004-10-01)
    تلاش‌های فراوانی شده است تا از پیشرفت اختلال استرس پس از تروما (PTSD) و دیگر اختلالات روانپزشکی جلوگیری شود. برای نمونه می‌توان به مداخلات روانپزشکی زود هنگام بعد از وقوع تروما اشاره کرد. بررسی مطالعات گذشته نشان داده است ...

  • پیش‌بینی استرس حاصل از یک تروما با استفاده از هوش هیجانی 

    فرهودیان, علی؛ فرهودیان, علی (سیدعلی نقی خرازی, 2004-10-01)
    مواجهه با یک تروما، تجربه ای مخاطره آمیز در زندگی است که باعث می شود فرد ترس، وحشت یا درماندگی را تجربه کند. طیف نشانه های آن شامل تجربه دوباره واقعه، اجتناب و کرختی عاطفی، و انگیختگی بیش از حد می باشد. وجود این علایم در ...

  • اختلال عملکرد اجرایی در اوتیسم 

    صادقی, ماندانا؛ صادقی, ماندانا (سیدعلی نقی خرازی, 2004-10-01)
    عملکرد اجرایی، به مجموعه ای از عملکردها، مانند برنامه ریزی، حافظه کاری، کنترل تکانه ها، مهار و انعطاف پذیری تفکر و نیز شروع یک کار و نظارت بر آن اطلاق می شود. اختلال عملکردهای اجرایی در بیمارانی دیده می شود که دچار آسیب ...

  • اثر بازگویی روانشناختی و مداخلات رفتاری گروهی بر نشانه‌های اختلال استرس پس از سانحه در بازماندگان زلزله بم 

    فکور, یوسف؛ فکور, یوسف؛ محمدی, محمدرضا؛ محمدی, محمدرضا؛ محمودی‌قرایی, جواد؛ محمودی‌قرایی, جواد؛ کریمی, مهدی؛ کریمی, مهدی؛ آذر, ماهیار؛ آذر, ماهیار (سیدعلی نقی خرازی, 2004-10-01)
    مقدمه: بازگویی روانشناختی روشی است که در پیشگیری از بروز نشانه‌های اختلال استرس پس از سانحه در آسیب‌های مختلف به کار رفته است. درمان‌های شناختی – رفتاری نیز در درمان این اختلال مؤثر بوده‌اند. به منظور ارزیابی اثر بازگویی ...

  • اثر خستگی شناختی و هوش هیجانی بر حل مسایل شناختی 

    غنائی, زیبا؛ غنائی, زیبا؛ فراهانی, محمدنقی؛ فراهانی, محمدنقی؛ عبداللهی, محمدحسین؛ عبداللهی, محمدحسین؛ شکری, امید؛ شکری, امید (سیدعلی نقی خرازی, 2004-10-01)
    هدف : برای بررسی اثر خستگی شناختی و هوش هیجانی بر حل مسائل شناختی، این پژوهش طراحی و اجرا شد. روش: در این پژوهش مداخله‌ای کنترل شده، ابتدا بر اساس مقیاس حالت فراخلقی (TMMS)، از میان ۴۰۸ دانشجو، ۱۲۰ دانشجوی دختر و پسر دارای ...

  • فراوانی اختلالات خلقی یک قطبی و دو قطبی در بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس 

    عطاری مقدم, جعفر؛ عطاری مقدم, جعفر؛ شعبانی, امیر؛ شعبانی, امیر؛ پناغی, لیلی؛ پناغی, لیلی (سیدعلی نقی خرازی, 2004-10-01)
    هدف: هدف این مطالعه تعیین فراوانی مادام‌العمر اختلالات خلقی در بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس(MS) بود. روش: ۸۵ (۴۵ زن و ۴۰ مرد) بیمار ۶۵-۱۸ ساله مبتلا به MS، به روش نمونه‌گیری ساده تصادفی انتخاب و با استفاده از مصاحبه ...

  • کارکردهای اجرایی در کودکان با و بدون اختلال هماهنگی رشدی 

    علیزاده, حمید؛ علیزاده, حمید؛ زاهدی پور, مهدی؛ زاهدی پور, مهدی (سیدعلی نقی خرازی, 2004-10-01)
    هدف: پژوهش حاضر کارکردهای اجرایی شامل سازمان‌دهی، تصمیم‌گیری- برنامه‌ریزی و بازداری را در کودکان دارای اختلال هماهنگی رشدی بررسی می‌کند. روش: در این پژوهش مقطعی – تحلیلی، ۶۰ دانش‌آموز مقطع ابتدایی در دو گروه ۳۰ نفره با ...

  • نقش گیرنده‌های GABAA نواحی CA1 هیپوکامپ در اکتساب و بیان ترجیح مکان شرطی شده ناشی از مرفین 

    زرین دست, محمدرضا؛ زرین دست, محمدرضا؛ رضوی موحد, سمیرا؛ رضوی موحد, سمیرا؛ رضایوف, آمنه؛ رضایوف, آمنه؛ حائری روحانی, علی؛ حائری روحانی, علی؛ ذات علی, هنگامه؛ ذات علی, هنگامه (سیدعلی نقی خرازی, 2004-10-01)
    هدف: هیپوکامپ از مراکز اصلی یادگیری وابسته به پاداش است و با در نظر گرفتن توزیع وسیع گیرنده‌های GABAA در ناحیه CA۱ هیپوکامپ پشتی، احتمال می‌رود این گیرنده‌ها در یادگیری وابسته به پاداش نقش داشته باشند. در مطالعه حاضر، اثرات ...

  • اثر ضد درد کاربامازپین در آزمون فرمالین 

    عبدی حسین آباد, احمد؛ عبدی حسین آباد, احمد؛ حیدری, پرویز؛ حیدری, پرویز؛ صاحبقرانی, موسی؛ صاحبقرانی, موسی؛ زرین دست, محمدرضا؛ زرین دست, محمدرضا (سیدعلی نقی خرازی, 2004-10-01)
    هدف: هدف این تحقیق، بررسی تأثیر پرازوسین (آنتاگونیست گیرنده‌های a۱ آدرنرژیک)، یوهمبین (آنتاگونیست گیرنده‌های a۲ آدرنرژیک)، بیکوکولین (آنتاگونیست گیرنده‌های GABAA)، CGP۳۵۳۴۸ (آنتاگونیست گیرنده‌های GABAB) و لیدوکائین (مسدد ...

  • تأثیر القای عاطفه مثبت بر میزان عاطفه مثبت و کارکردهای شناختی: آزمون نظریه عصب-روانشناختی دوپامین 

    مدرس غروی, مرتضی؛ مدرس غروی, مرتضی؛ عاطف وحید, محمدکاظم؛ عاطف وحید, محمدکاظم؛ طباطبائی, محمود؛ طباطبائی, محمود؛ بیرشک, بهروز؛ بیرشک, بهروز (سیدعلی نقی خرازی, 2004-10-01)
    هدف: این پژوهش، براساس مباحث و نظریه‌های مربوط به رابطه بین شناخت و عاطفه و نیز اهمیت جنبش روانشناختی مثبت‌نگر در قرن حاضر، به بررسی اثر بخشی یکی از روش‌های القای عاطفه مثبت بر میزان عاطفه مثبت و کارکردهای شناختی با حساسیت ...

  • هنجاریابی آزمون خلاقیت 

    دائمی, حمیدرضا؛ دائمی, حمیدرضا؛ مقیمی بارفروش, فاطمه؛ مقیمی بارفروش, فاطمه (سیدعلی نقی خرازی, 2004-10-01)
    هدف: هدف تحقیق حاضر، هنجاریابی آزمون خلاقیت عابدی (CT) در دبیرستان‌های منطقه شش تهران بود. روش: این مطالعه هنجاریابی با استفاده از آزمون خلاقیت عابدی روی دانش‌آموزان ۳۶ دبیرستان که به صورت تصادفی از منطقه شش تهران انتخاب ...