بازنمایی حجاب زن مسلمان در رسانه های غربی (جنبه های حقوقی و سیاسی)
(ندگان)پدیدآور
صفاوردی, سوسننوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مقاله ی حاضر حاصل یافته های پژوهشی است که به منظور بررسی بازنمایی رسانه های غربی از حجاب زن مسلمان از جنبه ی حقوقی و سیاسی انجام شده است. مسئله ی مهم در بازنمایی واقعیت توسط رسانه ها این است که یک رسانه هیچ گاه ابزار خنثی و یک میانجی بی طرف در ارائه ی تصویر به حساب نمی آید. رسانه متکی به زبان و معناست و زبان و معنا نیز در چارچوب گفتمان همواره متکی بر قدرت است. لذا بازنمایی حوادث توسط رسانه ها، بدون در نظر گرفتن جنبه ی اخلاقی آن سوگیری ایدئولوژیک دارد و در راستای تضعیف یا تثبیت قدرت و گفتمان ویژه ای گام برمی دارد. یافته ها نشان می دهد در کلیشه سازی رسانه ای غرب نسبت به حجاب شخصیت زن مسلمان محجبه به عنوان نماد ضد حقوق زن و سیاسی منفی جلوه داده می شود.
کلید واژگان
بازنماییرسانه های غرب
حجاب زن مسلمان
تحلیل محتوا
حقوق زن
نماد سیاسی
شماره نشریه
481389تاریخ نشر
2010-08-231389-06-01
ناشر
شورای فرهنگی- اجتماعی زنان و خانوادهسازمان پدید آورنده
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامیشاپا
2008-28272538-404X




