برنامه درسی پوچ: مغفول یا بیاثر؟
(ندگان)پدیدآور
رضایی, حبیب الهیمانی, نیکونوع مدرک
Textمروری
زبان مدرک
فارسیچکیده
مقدمه: یکی از انواع برنامه درسی، برنامه درسی پوچ است. در ارتباط با این نوع برنامه درسی پژوهشهای اندکی در سطح جهان صورت گرفته است و این امر نشان از بیتوجهی پژوهشگران به این مفهوم است. هدف از این مطالعه، مروری بر مفهوم برنامه درسی پوچ از دیدگاههای مختلف است.
روشها: در این مطالعه مروری پایگاههای اطلاعاتی فارسی شامل SID، Iranmedex، Irandoc و Magiran با کمک کلید واژههای برنامه درسی پوچ، برنامه درسی حذف شده، برنامه درسی مغفول، برنامه درسی بیاثر، برنامه درسی خنثی و همچنین پایگاههای اطلاعاتی لاتین شامل Pubmed central و Eric و موتور جستجو Google scholar با کلید واژههایNull curriculum،Neglected curriculum ، omitted curriculum مورد جستجو قرار گرفت.
نتایج: در این جستجو 70مقاله و 15کتاب به دست آمد که به نحوی با برنامه درسی پوچ در ارتباط بودند. پس از مطالعه آنها، 18 مقاله و کتاب که به هدف مطالعه نزدیکتر بود مورد استفاده قرار گرفت. دو دیدگاه متخصصان برنامهریزی درسی و مختصصان آموزش پزشکی در مورد برنامه درسی پوچ شناسایی شد. بر اساس نظرات متخصصان برنامهریزی درسی، برنامه درسی پوچ آن چیزی است که مورد غفلت واقع شده است ولی بر اساس نظرات متخصصان آموزش پزشکی، برنامه درسی پوچ، برنامه درسی بیاثر است.
نتیجهگیری: با توجه به تعریف متفاوت برنامه درسی پوچ از دیدگاه متخصصان برنامهریزی درسی و متخصصان آموزش پزشکی پیشنهاد میگردد، کسانی که قصد استفاده کاربردی از این مفهوم دارند در ابتدا تعریف خود را بر مبنای یکی از این نظرات مشخص کنند تا در ادامه کار دچار سردرگمی نشوند.
کلید واژگان
برنامه درسی پوچبرنامه درسی حذف شده
برنامه درسی مغفول
برنامه درسی بیاثر
برنامه درسی خنثی
برنامه ريزي درسي
تاریخ نشر
2017-04-011396-01-12
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی اصفهانسازمان پدید آورنده
دانشگاه علوم پزشکی یاسوج،دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
شاپا
1608-93598892-1735
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
در آمدی بر پایه های نظری وگونه بندی نظریه های برنامه ریزی با تاکید ویژه بر برنامه ریزی شهری
دانشپور, دکتر زهره (پردیس هنرهای زیبا_دانشگاه تهران, 2003-09-23)
-
بررسی نقش وقابلیت های سیمای (تلویزیون) ایلام در تولید برنامه های پیشگیرانه امنیت محور
اسدی, علی (فرماندهی انتظامی استان ایلام*دفتر تحقیقات کاربردی, 2018-06-22)چکیده امنیت از نیازها و انگیزههای اساسی انسان میباشد، به طوری که با زوال آن آرامش خاطر انسان سلب میشود و تشویش و ناآرامی جای آن را میگیرد. هدف اصلی این مقاله بررسی نقش صدا وسیما (تلویزیون) در تولید برنامه های پیشگیرانه ...
-
تحلیل چگونگی فهم برنامه درسی در مطالعات آموزش عالی ایران
کمالی, حامد؛ یمنی دوزی سرخابی, محمد؛ عارفی, محبوبه (مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی, 2021-12-01)معنا و اهمیت برنامه درسی در آموزش عالی در ارتباط با تحولات آموزش عالی در عرصه اجتماعی، دگردیسی های بنیادینی را تجربه کرده است. از این رو، سؤال این است که چنین وضعیتی در زمینه ایرانی چگونه بازنمایی می شود؟ بدین منظور، ...




