تعامل فضای آموزش معماری با طبیعت در تأمین نیاز روانی دانشجویان دو دانشگاه در اصفهان
(ندگان)پدیدآور
امامی, سمانهنوع مدرک
Textترویجی
زبان مدرک
فارسیچکیده
به دلیل گرایش ذاتی و فطری انسانها در تعامل با طبیعت، و تأثیرات قابل توجه ارتباط با طبیعت در روح و جسم آدمی، بشر همواره به دنبال ایجاد یک رابطۀ منطقی و مناسب میان فضای درون و طبیعت بیرون بوده است. در راستای تحقیقات صورتگرفته در رابطه با تأثیرات طبیعت بر بهبود روند آموزشی و نقش آرامشبخش ارتباط با طبیعت بر جسم و روان آدمی، بررسی کیفیت تعامل با طبیعت در مکانهای آموزشی ضروری به نظر میرسد. درگیری مداوم و گذراندن بخش زیادی از اوقات تحصیل در فضای آتلیه سبب شده این فضا نقش مهمی در فرایند آموزشی دانشجویان معماری بازی کند. این نوشتار با روش توصیفی ـ پیمایشی کیفیت و نحوة ارتباط با طبیعت را از دیدگاه دانشجویان سال چهارم در دو دانشگاه هنر اصفهان مورد سؤال قرار داده و تأثیر آن را بر نیازهای ذهنی و روانی آنها بررسی کرده است. نتایج به دست آمده حاکی از آن است که ارتباط با طبیعت زنده در مقایسه با طبیعت مصنوع یا طبیعت مصور از دیدگاه دانشجویان اهمیت بیشتری در تأمین نیازهای روانشناختی آنها در ارتباط با فضای آتلیه بازی میکند.
کلید واژگان
تعامل با طبیعتآتلیۀ طراحی
دانشجویان معماری
محیطهای طبیعی
نیازهای روانشناختی
شماره نشریه
24تاریخ نشر
2013-11-221392-09-01
ناشر
پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرسازمان پدید آورنده
پژوهشگر دکتری معماری،دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکز.شاپا
2008-74462008-2169




