زمینه، تضمین تداوم حیات منظرین؛ دگرگونی رویکرد طراحی پروو از پاریس تا لندن
(ندگان)پدیدآور
حجتی, ریحانهشیرازی, زهرهنوع مدرک
Textترویجی
زبان مدرک
فارسیچکیده
زمینهگرایی از رویکردهای پست مدرن در طراحی از جمله در معماری منظر و فضاهای عمومی و شهری به شمار میرود؛ به طوری که فضا بدون بافت اطرافش بیارزش تلقی میشود. در بین معتقدان به زمینهگرایی، در اینکه کدام بخش زمینه پررنگتر و برجستهتر است، اختلاف نظر وجود دارد و معماران هرکدام مطابق برداشت متفاوتشان از زمینهگرایی طرحهایشان را متبلور میسازند. در این بین، عدهای تاریخ سایت، عدهای مردم وفرهنگ حاکم بر بستر طرح، و گروهی کالبد و همجواریها را مهم میدانند. به بیان دیگر در زمینهگرایی به جزیی بیشتر بها داده میشود که به نوعی سهمی در زنده نگهداشتن خاطرۀ جمعی داشتهباشد و این در معماری منظر به واسطۀ حضور چندوجهیاش در زندگی فردی و جمعی مخاطب،ارزش بیشتری پیدا میکند. در پروژههای«آلن پروو»، مفهوم زمینهگرایی فراتر از عوامل کالبدی زمینه، شکل میگیرد. او زمینه را به مثابه رویداد تاریخی میپندارد که وجوه اجتماعی و فرهنگی زندگی نیز بر آن تأثیر گذاشته و در کالبد نمود پیدا میکند. به بیان دیگر، زمینه در کار او بهصورت ترکیبی از عوامل کالبدی، تاریخی و اجتماعی ظاهر میشود. این نوشتار بر آن است که با تحلیل رویکردهای آلن پروو، نظریۀ زمینهگرایی وی را از ورای مقایسۀ تطبیقی در طراحی دو پارک کورنو و سد تیمز که به ترتیب اولین و آخرین پروژههای طراحی شدۀ وی هستند را مورد نقد و بررسی قرار دهد.
کلید واژگان
آلن پرووزمینهگرایی کالبدی
تاریخگرایی
زمینهگرای فرهنگیـ اجتماعی
پارک کورنو
پارک سد تیمز
شماره نشریه
17تاریخ نشر
2012-02-201390-12-01
ناشر
پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرسازمان پدید آورنده
کارشناس ارشد معماری منظر، دانشگاهکارشناس ارشد معماری منظر، دانشگاه تهران
شاپا
2008-74462008-2169




