چهار باغ؟ بررسى منشأ پیدایش نظریه چهارباغ به عنوان الگوى هنر باغسازى ایرانى
(ندگان)پدیدآور
منصوری, سید امیرحیدرنتاج, وحیدنوع مدرک
Textترویجی
زبان مدرک
فارسیچکیده
تلاش براى بازسازى زندگى پس از مرگ دربهشت بر روى زمین در باور بسیارى از فرهنگها از جمله ایران یکى از دلایل ایجاد فضاهایى مانند باغ شده است. در مورد این موضوع که باغ ایرانى تمثیلى از بهشت و کوششى در رسیدن به بهشت آرمانى در این دنیا است، نوشتههاى بسیارى وجود دارد که در این بین تأثیر چهار نهر بهشتى در فرم و هندسه باغ، به صورت برجستهترى نمایش داده شده است. مقاله حاضر با تأکید بر تأثیر معنایى بهشت در طرحاندازى باغ ایرانى، بر آن است تا به نقد تأثیر صورى بهشت بر هندسه باغ بپردازد. در مورد باغهاى پیش از اسلام، اعتقاد ایرانیان به تقسیم دنیا به چهار قسمت و در مورد باغهاى پس از اسلام نهرهاى چهارگانه بهشت موعود در قرآن از دلایل ایجاد هندسه چهاربخشى در باغ به شمار میروند. هدف این نوشتار تحلیل یا نفى تأثیر معنایى بهشت و آرزوى ایرانیان در ساماندهى منظر به مثابه بهشت نیست بلکه تأثیر صورى آن را نفى میکند. آنچه درباره تقسیم جهان به چهار بخش وجود دارد یا برگرفته از افسانهها و یا کتاب مقدس یهود (تورات) است که باغ عدن را منزلگاه نخستین انسان مىداند، و سند مکتوبى بر این مدعا وجود ندارد که ایرانیان پیش از اسلام نیز جهان را تشکیل شده از چهار بخش میدانستند، بلکه آموزههاى دینى زرتشت مبین نظریات دیگرى در این باب است.
کلید واژگان
باغ ایرانىبهشت
الگوى چهاربخشى
چهارباغ
چهار نهر بهشتى
شماره نشریه
14تاریخ نشر
2011-05-221390-03-01
ناشر
پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرسازمان پدید آورنده
استادیار دانشکده معماری، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهراندانشکده معماری، دانشگاه مازندران
شاپا
2008-74462008-2169




